Jak ustrzec firmę przed katastrofą

Komentarz partnera
07-03-2013, 00:00

Spowolnienie gospodarcze to czas, w którym firmy z sektora MŚP powinny zwracać szczególną uwagę na trzy podstawowe elementy: zarządzanie płynnością, optymalizację kosztową oraz poszukiwanie nowych źródeł przychodów.

Płynność w przypadku MŚP jest kluczowa. Małe firmy najczęściej upadają nie ze względu na brak rentowności, ale przede wszystkim z uwagi na brak płynności. Rynek obecnie jest trudny, niemniej jednak warto podjąć kroki, które nawet w minimalnym stopniu ograniczą takie ryzyko. Podstawowym narzędziem pozwalającym na utrzymanie płynności jest konsekwentna polityka ściągania należności. Warto od początku współpracy przyzwyczajać kontrahentów, że każde opóźnienie w płatnościach będzie systematycznie monitorowane. Bieżące przypomnienia i ponaglenia dają odbiorcy poczucie, że dostawca na bieżąco zarządza swoimi należnościami. Drugim elementem zarządzania należnościami może być wsparcie firm zewnętrznych, takich jak kancelarie prawne, firmy windykacyjne, firmy wykupujące wierzytelności. Kolejnym sposobem może być skorzystanie z oferty ubezpieczenia należności od swoich kontrahentów.

Warto również zadbać o odłożenie kapitału na tzw. czarną godzinę. Klienci w czasie spowolnienia gospodarczego częściej korzystają także z ofert finansowania, czy to w formie kredytu, czy faktoringu. Najpopularniejsze produkty to kredyty w rachunku bieżącym (overdraft), w rachunku kredytowym (revolving) czy np. faktoring. Ten ostatni coraz częściej cieszy się popularnością z uwagi na swoją specyfikę i korzyści zarówno dla klientów, jak i faktora. Limit nie obciąża bilansu firmy, klient może wydłużyć swoje terminy płatności, a faktor wykupujący wierzytelność ma zdecydowanie większą siłę przetargową w ściąganiu należności aniżeli sam klient.

Drugi obszar, któremu warto się przyjrzeć, to polityka kosztowa. Analiza bieżących kosztów często pokazuje ogromne obszary do poprawy, m.in. renegocjacje istniejących umów, wymianę oświetlenia na energooszczędne, optymalizację wykorzystania floty samochodowej. Innym przykładem są koszty zużycia energii — może okazać się np., że konieczna będzie inwestycja w termomodernizację budynku. Inwestycje prowadzące do podwyższenia efektywności energetycznej przedsiębiorstw znajdują wsparcie Unii Europejskiej, dlatego kredyty na finansowanie tego typu przedsięwzięć można uzyskać w bankach na preferencyjnych warunkach.

Trzecim elementem, o którym nigdy nie powinno się zapominać, to permanentne poszukiwanie nowych rynków zbytu i nowych odbiorców. Aktualnie w skali globalnej gospodarki mamy zdecydowaną nadwyżkę podaży nad popytem, co oznacza, że należy wyróżniać się nie tylko produktem, jakością i dostępnością, ale trzeba również umieć dotrzeć do potencjalnych odbiorców i przekonać ich, że nasz produkt jest właśnie tym, czego szukają i czego potrzebują.

PIOTR GÓRSKI

dyrektor Pionu Sprzedaży w Segmencie Klientów MŚP i Mikro BNP Paribas Bank Polska SA

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Komentarz partnera

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Jak ustrzec firmę przed katastrofą