Jak współpracować z firmami z Chin

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2021-04-14 20:00

Chcesz handlować z Państwem Środka? Musisz pamiętać o kilku wskazówkach, inaczej negocjacje mogą zakończyć się porażką.

Zainteresowanie handlem z Chinami rośnie szybko zarówno wśród polskich importerów, jak i eksporterów. W 2020 r. ten kraj był na drugim miejscu wśród partnerów importowych Polski oraz na 19. pozycji wśród najważniejszych kierunków dla naszych eksporterów. Jest to jednak rynek ryzykowny. Aby bezpiecznie handlować z Państwem Środka, trzeba pamiętać o kilku sprawach. Ważna jest m.in. kwestia ryzyka walutowego.

– Obecnie polscy importerzy i eksporterzy prowadzący handel z kontrahentami w Chinach rozliczają około 85 proc. transakcji w dolarach. Jednak rozsądnym posunięciem wydaje się obecnie przechodzenie na rozliczenia bezpośrednio w juanie. Kurs złotego wobec tej waluty jest dość stabilny. Ponadto rozliczenia bez pośrednictwa dolara eliminują część ryzyka. Po trzecie, polska firma może zabezpieczyć kurs juana do złotego na rynku finansowym i korzystać z jego zamrożenia nawet przez kolejne trzy lata – mówi Jakub Łańcucki, dyrektor zarządzający firmy Ebury w Polsce.

Ponadto warto inwestować w wiedzę i relacje z chińskimi partnerami.

– Różnice kulturowe między Europą i Chinami są bardzo duże. O ile w Europie liczy się przede wszystkim szybkie ustalenie zasad współpracy, cen oraz spisanie umowy zawierającej wiele skomplikowanych zapisów prawnych, o tyle w Chinach ogromne znaczenie ma wejście w krąg zaufanych partnerów – podkreśla Janusz Piechociński, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja.

Aby zostać zaufanym partnerem chińskiego przedsiębiorcy, trzeba czasu. Ważne, żeby okazywać, że na współpracę patrzymy długoterminowo i kompleksowo, np. w zakresie obsługi serwisowej lub wspólnych inwestycji. Ponadto trzeba zaprezentować się jako partner wiarygodny.

– Na każdym kroku pokazujmy i podkreślajmy, że prowadzimy biznes w stabilnym europejskim kraju, że Polska należy do Unii Europejskiej i jest krajem wiarygodnym, którego gospodarka rośnie, a wiele polskich produktów ma cenioną jakość – mówi Janusz Piechociński.

Konieczna jest także wiedza na temat Chin, prowincji naszego partnera biznesowego czy podstawowych obyczajów i kultury. Ignorancja w tym zakresie może skazać na porażkę nawet dobrze rokujące negocjacje. Warto też zweryfikować wiarygodność oraz sytuację biznesową i finansową chińskiego partnera.