ChatGPT, czyli stworzone przez firmę OpenAl i udostępnione w internecie rok temu narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, zrewolucjonizowało biznes i edukację. Liczba przedsiębiorców decydujących się na wsparcie swojej działalności przez AI wciąż rośnie. Właściciele firm muszą jednak zdawać sobie sprawę z tego, że aby czerpać z niej korzyści, część ich kadry pracująca ze sztuczną inteligencją powinna rozwijać określone kompetencje.
Korzystanie z narzędzi AI wymaga posiadania nie tylko odpowiednich kompetencji, ale też doświadczenia, które pomaga wyłapać jej błędy. Problemem sztucznej inteligencji jest to, że kiedy nie zna odpowiedzi na postawione pytanie, zaczyna halucynować, czyli na podstawie posiadanych danych przedstawia fałszywe lub wadliwe wyniki. Trzeba zatem wiedzieć, jak z nią pracować.
– Przez jasne prompty, czyli delegowanie zadań sztucznej inteligencji, możliwe jest uzyskanie od narzędzi trafnych reakcji. To wymaga połączenia umiejętności technicznych, lingwistycznych, analitycznych oraz wiedzy z zakresu AI, uczenia maszynowego i przetwarzania języka naturalnego – mówi Piotr Szkoda, menedżer produktu AI w spółce Sprawny.marketing.
To jednak może nie wystarczyć. Jak dodaje, u pracowników z tej dziedziny pożądana jest elastyczność, obiektywizm oraz zdolność do holistycznego spojrzenia na wyzwania.
– Ważną rolę odgrywa kreatywność, strategiczne myślenie oraz świadomość biznesowa. Te kompetencje łącznie pozwalają na efektywne wykorzystanie potencjału AI we wszelkich aspektach działalności firmy – uważa Piotr Szkoda.
W jakie kompetencje pracowników powinny inwestować firmy? Z pewnością w cyfrowych czasach trzeba kłaść nacisk na programowanie. W interesie właścicieli firm leży również nauka pracy z systemami CRM i zdobywanie przez pracowników wiedzy z dziedziny algorytmów uczenia maszynowego.
– Te umiejętności umożliwiają pracownikom wykorzystanie wiedzy i posiadanych przez firmę danych do dostosowania i nauki modeli językowych – zwraca uwagę Piotr Szkoda.
Dodaje, że wdrażanie w firmie rozwiązań sztucznej inteligencji w formie wytycznych i instrukcji wymaga od kadry umiejętności pracy zespołowej, skutecznego rozwiązywania problemów oraz precyzyjnej komunikacji.