Jakie staże w firmach preferują kandydaci

Marta Maj
opublikowano: 2023-08-20 20:00

Młode osoby mają do dyspozycji oferty stażowe w formule zdalnej, hybrydowej i w siedzibie firmy. Którą opcję najchętniej wybierają i jakie są ich oczekiwania?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • w jakiej formie młodzi ludzie chcą odbywać staż
  • co według nich pomaga w przyuczeniu do zawodu
  • jaki rodzaj stażu jest najlepszy według pracodawców
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Aż trzy czwarte studentek i studentów chce przynajmniej częściowo odbywać staż w siedzibach firm, a nie tylko zdalnie. Dlatego jako najbardziej pożądaną wskazują opcję hybrydową, w której czas pracy w biurze i poza nim jest wyrównany – wynika z danych Programu Kariera, programu stażowego organizowanego od 20 lat przez Polską Radę Biznesu.

Z biura i z domu

W badaniu Programu Kariera udział wzięło 5 tys. młodych osób z całej Polski, którzy aplikowali na ponad 100 staży oferowanych przez 34 spółki w 14 miastach. Z raportu wynika, że najbardziej preferowaną przez kandydatów formą jest hybryda (wybrało ją 27 proc. pytanych). Z kolei 22 proc. młodych ludzi wolałoby większość stażu spędzać w firmie, a tylko jedna czwarta na pracy zdalnej. Co ciekawe, prawie co dziesiąty kandydat opowiadał się za formułą w 100 proc. stacjonarną.

Zdaniem znacznej części respondentów istotnym elementem, który zwiększa efektywność stażu, jest kontakt z zespołem. Zdaniem 55 proc. badanych aspekt ten jest bardzo ważny, a dla kolejnych 37 proc. – raczej ważny.

– Ideą stażu jest zdobycie know-how i poznanie, jak pracuje firma. Najefektywniej to zrobić, będąc na miejscu i obserwując koleżanki i kolegów przy pracy, zadając pytania i próbując własnych sił. To także umożliwia kontakt z menedżerkami i menedżerami oraz poznawanie innych działów firmy niż ten, w której młoda osoba jest zatrudniona. Dzięki temu może sobie wyrobić wyobrażenie o funkcjonowaniu przedsiębiorstwa i zyskać na nie szerszą perspektywę – tłumaczy Marian Owerko, twórca i szef Programu Kariera oraz prezes spółki Foodwell.

Naprzeciw oczekiwaniom

Pracodawcy coraz częściej dopuszczają wykonywanie obowiązków stażowych online. Jednakże, również według nich bardziej wartościowy jest staż w siedzibie firmy. Dlaczego tak sądzą? Uważają, że kandydaci łatwiej pozyskują nowe umiejętności w kontakcie bezpośrednim - szczególnie miękkie, takie jak współpraca z zespołem czy budowanie relacji z klientami.

Słabe strony stażowania poza firmą dostrzegają także ankietowani kandydaci. Wśród minusów wymieniają problemy z poczuciem atmosfery środowiska pracy oraz utrudniony przepływ informacji – takie odpowiedzi wskazało odpowiednio 44 proc. i 24 proc. ankietowanych. Na trzecim miejscu znalazła się organizacja pracy własnej, która jest problemem dla wielu młodych stażem osób.

Respondenci widzą w stażach zdalnych również plusy. Wskazują przede wszystkim na czas zaoszczędzony na dojazdach – na ten aspekt uwagę zwraca co czwarty uczestnik ankiety (26 proc.). Dla wielu młodych osób korzyścią jest także możliwość elastycznej organizacji pracy (24 proc.). To szczególnie istotne dla studentów, którzy widzą w tym szansę na łączenie stażu i pracy. Natomiast co piąty ankietowany wskazał na oszczędności związane z dojazdami i jedzeniem na miejscu, a także wynikające z braku potrzeby relokacji i ponoszenia kosztów wynajmu w innym mieście. Nie dziwi zatem, że duża grupa uczestników ankiety - po 16 proc. - za korzyść uznała możliwość stażu z dowolnego miejsca i dla dowolnej firmy na świecie.