Jakubas wysyła kolej na parkiet

Katarzyna Latek
07-11-2007, 00:00

Kolejna spółka z portfela znanego inwestora trafi w przyszłym roku na giełdę. Może to być jedna z firm kolejowych — Newag lub Feroco.

Kolejna spółka z portfela znanego inwestora trafi w przyszłym roku na giełdę. Może to być jedna z firm kolejowych — Newag lub Feroco.

Zbigniew Jakubas ma w portfelu nie tylko spółki giełdowe. Ważnymi aktywami są też niepubliczne Newag i Feroco PRK. Obie parają się kolejnictwem. I niewykluczone, że w przyszłym roku jedna z nich trafi na warszawską giełdę. W ciągu najbliższych kilku lat obie mają kilkakrotnie zwiększyć obroty. Będą to zawdzięczały m.in. przygotowaniem do EURO 2012 oraz współpracy z chińskimi przedsiębiorstwami.

W stronę miliarda

Newag, producent pociągów z Nowego Sącza, to spółka z długą tradycją. Istnieje już 130 lat, jednak pięć lat temu była na skraju upadłości. Wtedy kupił ją Zbigniew Jakubas. Początkowo zajmowała się remontami wagonów.

— Zainwestowaliśmy w nią kilkadziesiąt milionów złotych — szacuje inwestor.

Z nie najgorszym skutkiem. Po restrukturyzacji spółka zaczęła produkować nowoczesne pociągi m.in. kursujący na trasie Kraków—Wadowice „papieski pociąg”. Newag od niedawna produkuje także lokomotywy wykorzystując silniki z USA.

— Na ten produkt obecnie negocjowane są zamówienia na najbliższe 10 lat — mówi Zbigniew Jakubas.

Odbiorcami będą Rosja, kraje arabskie, afrykańskie i oczywiście Polska.

Zbigniew Jakubas jest przekonany, że przed Newagiem jest świetlana przyszłość. W ciągu trzech lat obroty firmy mogą przekroczyć miliard złotych.

— Ale może to być też trzy razy więcej. Wszystko zależy od rozwoju współpracy z amerykańskimi partnerami — mówi inwestor.

Układ z Chińczykami

Druga firma kolejowa Zbigniewa Jakubasa to poznańskie Ferroco, znane też jako PRK, czyli Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych. Wbrew nazwie, spółka zajmuje się nie tylko budową torów kolejowych, lecz także dróg, autostrad, mostów i wiaduktów. W planach ma również budowę torów tramwajowych i udział w budowie metra.

W tym roku obroty firmy wyniosą około 300 mln zł. W przyszłym mogą wynieść 0,5 mld zł, a w 2009 r. — już okrągły miliard.

Zbigniew Jakubas ujawnił niedawno, że zamierza stworzyć konsorcjum innej spółki, w której ma udziały — Energopolu — z największym chińskim przedsiębiorstwem budowlanym, Shangai Construction Group. Ta współpraca może objąć również jedną ze spółek kolejowych, np. właśnie Ferroco.

— Możliwe są też związki kapitałowe. Podobnie jak w wypadku metra, doświadczenie chińskich przedsiębiorstw może pomóc nam w realizowaniu naprawdę dużych projektów — mówi Zbigniew Jakubas.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Latek

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Jakubas wysyła kolej na parkiet