Japonia: wydatki konsumentów wreszcie wzrosły

opublikowano: 29-03-2016, 07:10

Wydatki japońskich konsumentów wzrosły w lutym po raz pierwszy od sześciu miesięcy, donosi Reuters. Optymizm burzy nieco fakt, że dane obejmują o jeden dzień więcej z uwagi na rok przestępny.

Wskaźnik wydatków konsumentów wzrósł w lutym 2016 r. o 3,9 proc., co jest najwyższą dynamiką o dziewięciu miesięcy. 

Osaka, dystrykt Dotonbori, Japonia
Osaka, dystrykt Dotonbori, Japonia
Bloomberg

Oprócz wydłużonego terminu rozliczenia danych, wydatki napędzane były zakupami telefonów komórkowych przed planowanym przez rząd wprowadzeniem nowych regulacji  ograniczających subsydiowanie przez operatorów kosztów telefonów. Zwiększyły się też zakupy papierosów. W tym przypadku w kwietniu wprowadzona maa być przez rząd wyższa akcyza. 

To nie jest ten typ wzrostu wydatków implikowany przez wzrost płac. Ma on niestety ograniczony charakter, co nie jest optymistycznym prognostykiem. Obawiam się ponownego cofnięcia w wydatkach konsumenckich już w marcu, gdyż lutowy odczyt był napędzany czynnikami o charakterze jednorazowym – ocenia Daiju Aoki, ekonomista UBS Securities.

W ujęciu rocznym wydatki konsumenckie zwiększyły się o 1,2 proc. Odczyt jest zdecydowanie lepszy od oczekiwanego przez analityków, których mediana prognoz zakładała spadek rzędu 1,5 proc. 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tadeusz Stasiuk

Polecane