W kwietniu minie piętnaście lat od giełdowego debiutu grupy K2, której biznesowym fundamentem długo była działalność marketingowa. Była, ale niekoniecznie będzie, bo K2 rozpoczęło przegląd opcji strategicznych, którego rezultatem może być sprzedaż tej części działalności.
- Rozważane są różne scenariusze, bo działalność marketingowa jest zdrowa i dochodowa. Jednocześnie to segment software stał się dominujący w grupie, a tegoroczne wyjście przez nas ze spółki Oktawave pokazało, że jesteśmy w stanie wygenerować dużą wartość dla akcjonariuszy na sprzedaży aktywów i koncentracji na najszybciej rosnących biznesach - mówi Michał Paschalis-Jakubowicz, wiceprezes K2.
Aktualizacja 20.12.2022
We wtorek po południu K2 poinformowało raportem giełdowym, że Michał Paschalis-Jakubowicz zrezygnował z funkcji wiceprezesa funkcji ze skutkiem na dzień 31 grudnia 2022.
“Pan Michał Paschalis - Jakubowicz uzasadnił swoją decyzję nowymi planami zawodowymi” - podała spółka.
Marketingowa niepewność
Oktawave to spółka świadcząca usługi chmurowe, którą latem kupiła Netia. Do K2 w ramach ceny zakupu i zwrotu pożyczki wpłynęło z tego tytułu 31,7 mln zł, z czego większość trafiła już do akcjonariuszy w drodze dywidendy.
- Przyszedłem do Oktawave cztery lata temu z misją transformacji tej spółki i przygotowania do procesu M&A. Spółka musiała przejść głębokie zmiany, by odnaleźć się w nowych realiach rynku chmurowego, zdominowanego przez międzynarodowych gigantów. Jesteśmy bardzo zadowoleni z gotówki, która wpłynęła do spółki, jak i z tego, że otworzyliśmy zespołowi Oktawave nowe możliwości rozwoju. Takie cele są również ważne w procesie przeglądu opcji strategicznych segmentu marketingowego. Rozważamy różne scenariusze, w tym ten sfinalizowania transakcji z silnym partnerem, który rozwinie działalność segmentu – tłumaczy Michał Paschalis-Jakubowicz.

Dywizja marketingowa K2 to dwie spółki. K2 Precise zajmuje się prowadzeniem kampanii digitalowych. K2 Create to z kolei agencja kreatywna, która od lat realizuje kampanie reklamowe dla dużych marek i tworzy strategie komunikacyjne. Obie te spółki miały w pierwszych trzech kwartałach 15,3 mln zł przychodów operacyjnych, czyli o 6 proc. mniej niż rok wcześniej. To 31 proc. przychodów całej grupy. Zanotowały przy tym 2 mln zł EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację).
- Dane porównawcze są zaburzone przez istotną zmianę w portfelu klientów K2 Precise, co obniżyło przychody. Spółce wyszło to jednak na dobre: zoptymalizowaliśmy jej działalność, poszerzyliśmy pakiet usług i pozyskujemy nowych klientów. Perspektywy branży marketingu digitalowego – przynajmniej na razie – są dobre, choć dominuje niepewność ze względu na nieprzewidywalne otoczenie gospodarcze – mówi Michał Paschalis-Jakubowicz.
Strategiczne rozdroże
K2 robiło już kiedyś podejście do sprzedaży działalności marketingowej. Wiosną 2016 r. wynajęło nawet doradcę i szukało chętnych wśród dużych globalnych grup z branży. Kupców szukano długo, ale w końcu w sierpniu 2018 r. grupa ogłosiła, że otrzymane oferty są niesatysfakcjonujące i postanowiła samodzielnie rozwijać biznes.
- Teraz też nie przesądzamy, jakim rezultatem skończy się poszukiwanie inwestora. Na ogół biznesy, które są przedmiotem przeglądu opcji strategicznych, mają jakiś feler, ale tu mamy do czynienia z działalnością uporządkowaną i rentowną. Udało się przekazać w tym zakresie doświadczenia z procesu sprzedaży Oktawave, czym zajmowałem się przez ostatnie parę miesięcy. Prowadzimy rozmowy, ale nie ma presji na sprzedaż tej działalności ani decyzji, jaki scenariusz wybierzemy, więc trudno mówić o publikowaniu harmonogramu transakcyjnego – tłumaczy Michał Paschalis-Jakubowicz.
Za większość przychodów i zysków K2 odpowiada obecnie segment software’owy. To przede wszystkim spółka Fabrity, zajmująca się tworzeniem aplikacji na zlecenie klientów z różnych branż. Giełdowy holding ma też 50 proc. udziałów w PerfectBocie, start-upie, w który w tym roku 2,5 mln zł włożyły fundusze venture THC Pathinder i KnowledgeHub.
- Fabrity to działalność skalowalna, z rynkiem docelowym szerszym niż sama Polska. Potencjał międzynarodowy ma też PerfectBot. I segment software’owy, i marketingowy są rentowne, ale mają różne tempo rozwoju i inny potencjał, dlatego zastanawiamy się, czy skupienie się na pierwszym z nich nie przyniosłoby większych korzyści akcjonariuszom - mówi wiceprezes K2.