Okazuje się, że kilkanaście lat działalności w Polsce nowoczesnych sieci kawiarni bardzo wpłynęło na gust i zwyczaje konsumentów. Coraz więcej Polaków próbuje przenieść do własnego domu smak kawy znany z profesjonalnych kawiarni i dlatego jak ciepłe bułeczki sprzedają się nowoczesne ekspresy ciśnieniowe, m.in. na kawę w kapsułkach.
Galopująca sprzedaż
— Coraz popularniejsze stają się w Polsce do tej pory niszowe rodzaje kawy, takie jak espresso czy kawa ziarnista. Dobrze rozwija się też segment kaw premium i superpremium. Nowością jest galopujący wzrost sprzedaży kapsułek z kawą: pojedynczych, hermetycznie zamkniętych porcji kawy do ekspresów ciśnieniowych — mówi Wojciech Kamiński, dyrektor ds. sklepów i e-sprzedaży z firmy Tchibo Warszawa.
Według niego, rynek kapsułek kawowych w Polsce, choć bardzo młody (zapoczątkowany w 2008 r.) jest już wart 800 tys. EUR rocznie.
— Szacuje się, że w 2009 r. sprzedanych zostało ponad 13 milionów kapsułek z kawą, a w tym roku liczba ta może przekroczyć nawet 30 milionów sztuk — mówi Wojciech Kamiński.
Podkreśla, że sprzedaż automatycznych ekspresów ciśnieniowych do kawy w Polsce rośnie od 2007 r., natomiast spada sprzedaż ekspresów przelewowych. W 2008 r. w Polsce klienci kupili ponad 135 tys. automatycznych ekspresów ciśnieniowych, a w 2009 r. już 147 tys. sztuk.
— W Polsce zmienia się kultura picia kawy. Bary kawowe, w których można skosztować kawy latte, espresso, cappuccino czy wyszukanych napojów kawowych są codziennością. Teraz Polacy chcą mieć możliwość przygotowania w prosty i wygodny sposób takich kaw w domu. Stąd wynika rosnąca popularność ekspresów ciśnieniowych — tłumaczy Wojciech Kamiński.
Mocna konkurencja
Czy ekspansja kawy w kapsułkach może zagrozić sprzedaży tradycyjnej kawy lub dalszemu rozwojowi kawiarni?
— Domowe ekspresy ciśnieniowe i kapsułki będą uzupełnieniem rynku kawy. Na pewno nie zastąpią kawiarni, lecz mogą osłabić pozycję tradycyjnych kaw (mielonych i rozpuszczalnych) dostępnych w handlu, a na pewno przyczynią się do poprawy ich jakości. Zresztą najwięksi producenci kawy, Nestle czy Tchibo, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, rozwijają już w Polsce sprzedaż ekspresów i kapsułek — mówi Dorota Szczerbicka, kierownik marketingu marki Coffeeheaven.
I na tym się raczej nie skończy. Firma numer jeden na rynku kawy w Polsce — Kraft Foods — rozważa pójście w ślady Nestle (Nespresso) i Tchibo (Cafissimo).
— Obserwujemy ten segment rynku i w długoterminowych planach marketingowych nie wykluczamy wprowadzenia nowości w tym zakresie — informuje Agnieszka Kępińska, rzecznik Kraft Foods Polska.
— Na wielu rynkach zagranicznych, jak np. Dania, ekspresy do kawy są bardzo
popularne. Korzysta tam z nich już większość konsumentów — mówi Dorota
Szczerbicka.
