Kiedy firmę można nazwać rzetelną

opublikowano: 07-11-2019, 22:00

Najbardziej solidni kontrahenci to podmioty działające w sferze publicznej — uważają przedsiębiorcy.

Rzetelna firma — czyli jaka? Według większości przedsiębiorców, aby zasłużyć na to miano, wystarczy terminowo wywiązywać się ze swoich zobowiązań i trzymać się ustaleń — tak odpowiedziało aż 91,3 proc. spółek badanych przez Kerallę Research na zlecenie Krajowego Rejestru Długów (KRD). Na miano rzetelnego kontrahenta zasługuje także ten, który nie unika kontaktu w razie trudności finansowych (25,3 proc.), uprzedza o problemach (11,7 proc.), jest lojalny wobec swoich klientów (6 proc.) i wywiązuje się z umowy (5,4 proc.).

Najbardziej rzetelny sektor to państwowe jednostki budżetowe.

— Nic dziwnego. To podmioty, które nie ogłaszają przetargów, jeżeli nie mają pieniędzy zabezpieczonych na dany projekt. Ponadto w świadomości przedsiębiorców zawsze działają zgodnie z prawem, nie są zagrożone bankructwem, a w przypadku problemów mają zapewnione wsparcie ze strony państwa — mówi Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy, programu działającego pod patronatem KRD.

Największym zaufaniem darzą budżetówkę przedsiębiorcy ze wschodnich regionów kraju. Tam prawie połowa (46 proc.) badanych firm przyznaje, że jednostki budżetowe to rzetelni kontrahenci. Najmniejsze zaufanie wobec podmiotów ze sfery publicznej mają firmy z regionu centralnego — zaledwie 27 proc. Jak rozpoznać nierzetelną firmę? Zdaniem 89 proc. badanych spółek nierzetelny kontrahent jest trudny w kontaktach. Co trzeci ankietowany mówi, że taka firma unika zobowiązań pisemnych. Inne zachowania, jakie według przedsiębiorców świadczą o tym, że kontrahent nie działa fair, to niechęć do dostarczenia dokumentów finansowych (23,3 proc.), zmiana ustaleń w trakcie kontraktu (22 proc.) i naleganie na zaliczkę przed rozpoczęciem współpracy (11 proc.).

Przedsiębiorcy uznają, że nierzetelny płatnik to taki, który zalega z zapłatą należności od 15 do 30 dni (39 proc.). Jak wiadomo, rzetelność nie jest stałą cechą firm. Spółka, która solidnie spłaca zobowiązania, nagle może przestać to robić. Ponad siedmiu na 10 przedsiębiorców uważa, że rzetelność kontrahenta zmienia się w czasie. Uważają, że biznesowy partner, który był bardzo dobrym płatnikiem, może nagle przestać regulować swoje zobowiązania przez to, że ktoś inny mu nie zapłacił. Blisko połowa badanych mówi, że na zmianę rzetelności danej firmy często wpływa sam rynek i zachowania innych. Kiedy właściciele firm zauważają, że inni kredytują swoją działalność ich kosztem — sami też zaczynają to robić. Ponadto 46 proc. przedsiębiorców uważa, że na zmianę postawy rzetelności wpływa sezonowość danej branży, zmiany przepisów lub konkurencja.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu