Kierownik - drogi gość

Dorota Czerwińska
opublikowano: 2008-06-06 00:00

Do najlepiej opłacanych kierowników należą ci, którzy odpowiadają za finanse, IT i marketing. Mogą liczyć na ponad 10 tys. zł brutto miesięcznie.

Najlepiej się zarabia w produkcji

Do najlepiej opłacanych kierowników należą ci, którzy odpowiadają za finanse, IT i marketing. Mogą liczyć na ponad 10 tys. zł brutto miesięcznie.

Średnia płaca kierownika w firmach wynosi 8,7 tys. zł brutto. Oczywiście, wysokość zarobków menedżera zależy od działu, jakim kieruje, i charakteru firmy, w której jest zatrudniony.

Wielkość ma znaczenie

— Jednym z kluczowych czynników decydujących o wysokości zarobków jest własność kapitału przedsiębiorstwa. Na stanowiskach menedżerskich bardzo wyraźnie widać różnicę w wynagradzaniu pracowników między przedsiębiorstwami rodzimymi i zagranicznymi korporacjami. W pierwszych średnia płaca całkowita na stanowisku kierowniczym wynosi 5633 zł, a w drugich — 9179 zł — wyjaśnia Bartosz Adamczyk, product manager działu analiz i raportów płacowych w Advisory Group Test Human Resources.

Wiele zależy również od wielkości zatrudnienia w przedsiębiorstwie. W firmach, które mają do 100 pracowników, kierownicy zarabiają średnio 7505 zł, w tych, w których pracuje 100-500 osób — 7541 zł, a w największych (ponad 500 pracowników) — 9895 zł.

Zdaniem Bartosza Adamczyka, na średnim szczeblu zarządzania nie ma dziedzin, w których zarabia się wyraźnie więcej niż w innych. Jednak do najlepiej wynagradzanych kierowników należą ci, którzy odpowiadają za finanse, IT i marketing. Mogą liczyć na uposażenie powyżej 10 tys. zł brutto. Nieco mniej zarabiają osoby odpowiedzialne za działy inżynieryjny, personalny czy zakupów. Poza tym najlepiej zarabia się w sektorze produkcyjnym — średni szczebel kierowniczy może tam liczyć nawet na 20 proc. więcej niż w innych sektorach.

Nie jest nowością, że najlepiej płacą kierownikom firmy w województwie mazowieckim, a najskromniej te na wschodzie kraju.

Będzie więcej

A co z podwyżkami? Tu górą są firmy polskie. W tym roku kierownicy mogą w nich liczyć na to, że ich pensje wzrosną średnio o 8,22 proc., gdy w firmach zagranicznych o 7,76 proc. Tyle że i tak nie zmniejszy to dystansu w zarobkach na korzyść tych drugich firm.

Oprócz pensji kierownikom należą się również rozmaite bonusy pozapłacowe. Najczęściej jest to telefon komórkowy (dostaje go 63 proc. kierowników). Firmowe auto ma 32 proc. menedżerów, w tym 62 proc. może z niego korzystać bezpłatnie także do celów prywatnych, zaś 18 proc. może to robić, ale muszą zwracać firmie koszty eksploatacji. Inne bonusy dla kierowników to: laptop (34 proc.), dopłaty do sportu i rekreacji (27 proc.), dodatkowa opieka medyczna (22 proc.).

Potrzebny inżynier

W maju w portalu Pracuj.pl najwięcej ogłoszeń dla menedżerów dotyczyło sprzedaży (671), finansów (209) i produkcji (176). Że są to najbardziej potrzebne pracodawcom grupy kierowników, potwierdzają firmy doradztwa personalnego.

— W sprzedaży potrzebni są key account menedżerowie, czyli handlowcy obsługujący najważniejszych dla firm klientów, oraz regionalni menedżerowie sprzedaży. Pracodawcy chcą zatrudniać osoby z doświadczeniem i dobrymi wynikami w pracy. Kierownicy sprzedaży w branży związanej z techniką muszą też mieć wykształcenie inżynieryjne — informuje Katarzyna Ratajczyk z firmy doradztwa personalnego Bigram.

Na drugim miejscu są szefowie działów technicznych.

— Szefowie produkcji, wydziałów, kierownicy linii produkcyjnych, inżynierowie wielu specjalizacji, szefowie jakości — wylicza Nikolina Gefrerer z firmy doradztwa personalnego Hill.

Z kolei branża budowlana szuka przede wszystkim kierowników robót (kierowników budów). W informatyce pożądani są głównie kierownicy rozwoju oprogramowania. W finansach i bankowości wciąż zaś trwa boom na głównych księgowych, ale potrzebni są także szefowie departamentów w bankach. Szybko rozwija się branża logistyczna, która potrzebuje menedżerów koordynatorów oraz kierowników centrów dystrybucji z doświadczeniem w tej branży. Potrzebni są także kierownicy magazynów logistycznych. W marketingu firmy potrzebują product managerów, marketing managerów i brand managerów. Doradcy przyznają jednak, że o chętnych do zmiany pracy trudno.

— Coraz częściej firmy, które szukają deficytowych kierowników są zmuszone obniżyć swoje wymagania i jeśli na początku rekrutacji chciały np. kandydatów z bardzo dobrym angielskim, to po miesiącach poszukiwań rezygnują z tej kompetencji. Albo zaczyna im wystarczać doświadczenie w zarządzaniu mniejszą, niż początkowo wymagały, grupą ludzi — opowiada Nikolina Gefrerer.

Średnia płaca brutto kierownika

Sprzedaży 9093

Działu marketingu 10 117

Działu produkcji 8139

Działu administracji 7028

Działu IT 10 245

Działu personalnego 9338

Działu finansowego 12 481

Działu jakości 8250

Działu logistyki 7851

Źródło: raport płacowy Advisory Group Test Human Resources

Jakie podwyżki w tym roku (PR0C.)

Handel 9,0

Usługi 7,63

Produkcja 6,9

Źródło: raport płacowy Advisory Group Test Human Resources