Klienci Premium znów uziemieni

  • Jagoda Fryc
opublikowano: 07-08-2014, 00:00

Przez miesiąc posiadacze jednostek funduszu Inventum TFI nie będą mogli wypłacić zainwestowanych pieniędzy.

Déją vu? Niestety nie. Flagowy fundusz ze stajni Inventum TFI (dawniej Idea TFI) znów ma problemy z obsługą umorzeń jednostek uczestnictwa. Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) zareagowała jak zwykle, działając w interesie klientów. W środę 6 sierpnia nakazała Inventum Premium zawiesić wycenę oraz zbywanie i odkupowanie jednostek uczestnictwa do 5 września. W praktyce oznacza to, że inwestorzy przez miesiąc nie będą mogli wycofać pieniędzy. Krzysztof Wantoła, nowy prezes Inventum TFI, tłumaczy, że powodem ostatniego zatoru płynnościowego był „splot niekorzystnych wydarzeń”.

— Nastąpiło okresowe spowolnienie wypłat, więc liczyłem się z taką decyzją KNF. Regulator rynku jest na bieżąco informowany o sytuacji, działamy pod jego ścisłym nadzorem. I choć upłynnianie aktywów w tym funduszu ze względu na jego specyfikę i strukturę portfela jest złożone i czasochłonne, to jednak sytuacja jest opanowana i pod kontrolą. Wszystko wskazuje na to, że już pod koniec sierpnia spłacimy wszystkie zobowiązania wobec klientów — zapewnia Krzysztof Wantoła.

To już drugi zator płynnościowy w Premium. W połowie lipca 2012 r. fundusz został zawieszony łącznie na 2 miesiące. Wówczas towarzystwo rozpoczęło realizację zleceń umarzania jednostek w ratach. Pierwszą klienci otrzymali w ciągu kilku dni, drugą dopiero w marcu ubiegłego roku. Fundusz stracił ponad 30 proc., a aktywa skurczyły się z 1,2 mld zł do niecałych 100 mln zł.

W tym roku Premium nabrał wiatru w żagle i zaczyna odrabiać straty, zyskując prawie 27 proc. To efekt restrukturyzacji portfela i działań windykacyjnych.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jagoda Fryc

Polecane