Klienci Premium znów uziemieni

  • Jagoda Fryc
opublikowano: 07-08-2014, 00:00

Przez miesiąc posiadacze jednostek funduszu Inventum TFI nie będą mogli wypłacić zainwestowanych pieniędzy.

Déją vu? Niestety nie. Flagowy fundusz ze stajni Inventum TFI (dawniej Idea TFI) znów ma problemy z obsługą umorzeń jednostek uczestnictwa. Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) zareagowała jak zwykle, działając w interesie klientów. W środę 6 sierpnia nakazała Inventum Premium zawiesić wycenę oraz zbywanie i odkupowanie jednostek uczestnictwa do 5 września. W praktyce oznacza to, że inwestorzy przez miesiąc nie będą mogli wycofać pieniędzy. Krzysztof Wantoła, nowy prezes Inventum TFI, tłumaczy, że powodem ostatniego zatoru płynnościowego był „splot niekorzystnych wydarzeń”.

— Nastąpiło okresowe spowolnienie wypłat, więc liczyłem się z taką decyzją KNF. Regulator rynku jest na bieżąco informowany o sytuacji, działamy pod jego ścisłym nadzorem. I choć upłynnianie aktywów w tym funduszu ze względu na jego specyfikę i strukturę portfela jest złożone i czasochłonne, to jednak sytuacja jest opanowana i pod kontrolą. Wszystko wskazuje na to, że już pod koniec sierpnia spłacimy wszystkie zobowiązania wobec klientów — zapewnia Krzysztof Wantoła.

To już drugi zator płynnościowy w Premium. W połowie lipca 2012 r. fundusz został zawieszony łącznie na 2 miesiące. Wówczas towarzystwo rozpoczęło realizację zleceń umarzania jednostek w ratach. Pierwszą klienci otrzymali w ciągu kilku dni, drugą dopiero w marcu ubiegłego roku. Fundusz stracił ponad 30 proc., a aktywa skurczyły się z 1,2 mld zł do niecałych 100 mln zł.

W tym roku Premium nabrał wiatru w żagle i zaczyna odrabiać straty, zyskując prawie 27 proc. To efekt restrukturyzacji portfela i działań windykacyjnych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jagoda Fryc

Polecane