Po wprowadzeniu na rynek w połowie ubiegłego wieku kody kreskowe wykorzystywane były głównie w handlu detalicznym do oznaczania towarów. Obecnie chętnie wykorzystywane są przez przedsiębiorstwa z różnych sektorów. Firmy prowadzące działalność produkcyjną i usługową właściwie nie mogą się bez nich obejść. Korzyści ze stosowania systemów kodów kreskowych niejednokrotnie decydują o przewadze konkurencyjnej.
System kodów kreskowych pozwala przede wszystkim na znaczne usprawnienie organizacyjne, a co za tym idzie na obniżenie kosztów. Systemy takie znajdują zastosowanie m.in. w gospodarce magazynowej, w procesach produkcyjnych, przy kontroli jakości i rejestracji czasu pracy, w różnego rodzaju wypożyczalniach, sklepach, szpitalach. Przedsiębiorstwa transportu towarowego stosują kody kreskowe do znakowania palet i kontenerów, a podmioty specjalizujące się w transporcie osobowym umieszczają je na biletach i bagażach pasażerów.
Jak podkreśla Agnieszka Foltyn z firmy Selmar, podstawową zaletą kodów kreskowych jest automatyzacja procesów związanych z obiegiem towarów — od momentu wyprodukowania do wysyłania.
— System kodów kreskowych, dzięki elektronicznym czytnikom, właściwie do minimum eliminuje błędy pracowników. Ponadto realnie podnosi wydajność i efektywność pracy osób obsługujących proces dostarczania przesyłki. Przyspiesza również działania logistyczne (w systemach radiowych dostęp do odpowiednich informacji następuje w czasie rzeczywistym) — podkreśla Agnieszka Foltyn.
Artur Pniewski, inżynier wsparcia technicznego z firmy Systemy Kodów Kreskowych, podkreśla, że stosowanie kodów kreskowych pozwala na wytworzenie w firmie znacznych oszczędności.
— Możliwe jest to dzięki znacznemu skróceniu czasu potrzebnego na umieszczeniu danych w bazie. Warto też wspomnieć o wysokim poziomie ich bezpieczeństwa — mówi Artur Pniewski.
Kod kreskowy sam w sobie rzadko zawiera istotną dla jego użytkownika informację. Dopiero w połączeniu z odpowiednią bazą danych można uzyskać kompletne wiadomości.
— Na świecie istnieje ponad 400 rodzajów kodów kreskowych. Najczęściej wykorzystywanych jest około 20 rodzajów. Najbardziej popularnymi są EAN-13, stosowany w handlu detalicznym i EAN-128, używany w dużych procesach logistycznych — wyjaśnia Artur Pniewski.
Jednym z najnowszych rozwiązań na rynku kodów kreskowych są tzw. kody dwuwymiarowe. Mogą one zawierać nie tylko zakodowany ciąg znaków alfanumerycznych, ale również grafikę (np. logo, zdjęcie, podpis). Kody takie drukowane na fakturach znacznie przyspieszają procedury np. wydania towaru.
— Po odczytaniu kodu na ekranie komputera otrzymuje się informacje zawarte w całej fakturze — wyjaśnia Agnieszka Foltyn.
Dzięki systemom kodów kreskowych można np. zoptymalizować drogę przebiegu wózków widłowych czy dokładnie wytyczyć trasę, jaką musi pokonać magazynier podczas kompletacji towaru.
— Kod kreskowy jest nie tylko uniwersalnym środkiem komunikacji, ale również niezawodnym i prawie bezbłędnym narzędziem. Prawie, bo jak obliczono, błędy pojawiają się raz na milion odczytów — zapewnia Agnieszka Foltyn.
Najprostszy system kodów kreskowych składa się z drukarki etykiet, czytników kodów oraz odpowiedniego oprogramowania.
— Ostateczny koszt wdrożenia w firmie takiego systemu zależy od wielu czynników, przede wszystkim od wymagań klienta i środowiska, w którym system będzie działał. Inaczej kalkuluje się go dla sklepu, inaczej dla zaawansowanego ośrodka magazynowego — wyjaśnia Artur Pniewski.