Czytasz dzięki

Kolej to transport przyszłości

Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity
opublikowano: 20-09-2020, 22:00

Kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego. Ponad trzy razy mniej niż transport drogowy emituje CO 2 i ponad osiem razy mniej niż lotniczy.

Ten tekst powstał w ramach projektu ZIELONA GOSPODARKA. Więcej artykułów na temat odpowiedzialności ekologicznej w biznesie znajdziesz >>TUTAJ<<

Do kolei coraz bardziej przekonują się Polacy — w zeszłym roku skorzystało z niej ponad 335 mln pasażerów, z czego blisko 50 mln z usług PKP Intercity.

PKP Intercity realizuje liczne działania mające na celu ochronę środowiska naturalnego. Dowodem ich konsekwentnejintensyfikacji jest m.in. realizowana obecnie największa strategia inwestycyjna w historii PKP Intercity, uwzględniająca aspekty środowiskowe. Celem wartego 7 mld zł programu jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz podnoszenie komfortu podróży. Strategia przewiduje także inwestycje infrastrukturalne, obejmujące przebudowę 16 bocznic kolejowych w kraju. Nowoczesne zaplecze techniczne to redukcja negatywnego wpływu na otoczenie dzięki mniejszej emisji spalin, hałasu i substancji szkodliwych. Ponadto do pokrycia częściowego zapotrzebowania na energię elektryczną PKP Intercity planuje wykorzystać na stacjach postojowych odnawialne źródła energii w postaci paneli fotowoltaicznych.

Elektryczne zespoły trakcyjne (EZT), które ma w swojej flocie PKP Intercity, to nowoczesne, ciche pociągi zaprojektowane z myślą o ochronie środowiska i zbudowane z ekologicznych, podlegających recyklingowi, materiałów. System odzyskiwania energii sprawia, że mogą one oddawać do sieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania. Ekologiczne rozwiązania mają też lokomotywy. Wiele z nich posiada silniki spełniające nowe normy emisji spalin, co znacznie zmniejsza zanieczyszczenie powietrza.

By ograniczyć zużycie energii trakcyjnej, spółka zamontowała liczniki energii elektrycznej w ponad 300 lokomotywach i EZT. Montaż liczników energii elektrycznej w pojazdach PKP Intercity to początek programu zwiększania efektywności energetycznej. Dzięki licznikom możliwe będzie dokonanie pełnej analizy energochłonności wybranych tras, jak również wykorzystywanego taboru. Dlatego na początku roku ruszył też projekt, w ramach którego zostaną wypracowane techniki prowadzenia pociągu, które pozwolą na obniżenie ilości zużywanej energii elektrycznej przez składy typu EZT.

To wszystko sprawia, że kolej jest transportem przyszłości, doskonale wpisującym się w ideę zrównoważonego rozwoju. W najbliższych latach na działania proekologiczne PKP Intercity będzie kłaść bardzo duży nacisk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity

Polecane