Kolej unowocześnia tabor

DI, DGP
opublikowano: 05-10-2009, 11:34

Jeszcze w tym miesiącu PKP Intercity zaproszą producentów pociągów o złożenie ofert sprzedaży 20 nowoczesnych składów. Wartość kontraktu to ponad pół miliarda euro.

PKP Intercity zakończyły ciągnący się od sierpnia 2008 roku tzw. dialog konkurencyjny z producentami taboru kolejowego. Efektem rozmów jest dokumentacja przetargowa, dzięki której jeszcze w tym miesiącu spółka będzie mogła poprosić koncerny o złożenie ofert na zakup 20 pociągów rozwijających prędkość 250 km/godz.

– Specyfikacja istotnych warunków zamówienia jest już gotowa. Czekamy na opinię konsultantów prawnych i finansowych – potwierdza Paweł Ney, rzecznik PKP Intercity.

O kontrakt bić się będą giganci światowego rynku: francuski Alstom, włoskie Ansaldo-Breda startujące z nowosądeckim Newagiem, kanadyjsko-francuski Bombardier w konsorcjum z polską Pesą oraz niemiecki Siemens. Wszyscy zapowiadają, że złożą swoje oferty.

Zanim do tego dojdzie, dokumentację musi jeszcze zaakceptować unijna agenda Jaspers decydująca o dofinansowaniu projektów transportowych pieniędzmi z UE. W maju jej eksperci negatywnie zaopiniowali zakup przez spółkę szybkich pociągów, wytykając Polsce zapóźnienia w infrastrukturze.

Ceną za wydanie zgody na dofinansowanie miała być rezygnacja PKP Intercity z wożenia pasażerów nowymi składami na trasie do Poznania i dalej do Berlina. Ochotę na obsługiwanie tej trasy mają niemieckie koleje. Będzie to możliwe, bo 1 stycznia 2010 r. europejski rynek przewozów pasażerskich zostanie otwarty. W sierpniu PKP Intercity ustaliły z unijnymi urzędnikami, że nowe pociągi nie pojadą na Zachód.

Producenci pociągów dostaną 45 dni na przygotowanie oferty. Ma ona zawierać cenę za dostarczenie 20 tzw. składów zespolonych (ok. 400 mln euro), serwisowanie pociągów przez 12 lat (20–25 proc. wartości kontraktu) oraz wybudowanie zaplecza technicznego (ok. 30 mln euro). Krzysztof Celiński, prezes PKP Intercity, obiecuje kontrakt do końca roku.

Włodzimierz Rydzkowski, ekspert od rynku infrastrukturalnego z Uniwersytetu Gdańskiego, powątpiewa, czy to się uda.

– Nie dojdzie do podpisania umowy, jeśli PKP Intercity nie zdobędą brakujące 30 proc. wartości kontraktu, czyli ok. 150 mln euro – mówi Włodzimierz Rydzkowski.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

None
None
Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, DGP

Polecane