Kolejka do szybkich kolei

ET
31-03-2008, 00:00

PKP chcą rozmawiać z każdym, kto potrafi budować szybkie linie kolejowe. Najbardziej zainteresowani są Hiszpanie. Ale nie tylko oni.

PKP chcą rozmawiać z każdym, kto potrafi budować szybkie linie kolejowe. Najbardziej zainteresowani są Hiszpanie. Ale nie tylko oni.

Nie będzie zaplanowanego na dzisiaj podpisania umowy między PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK), a ich hiszpańskim odpowiednikiem. Madryt poprosił o przesunięcie terminu. Hiszpanie przyjadą później, za to w silniejszym składzie — z ministrem infrastruktury. Z PKP PLK mają podpisać umowę o współpracy m.in. przy budowie kolei dużych prędkości, które premier Donald Tusk obiecał w expose.

Nie tylko Hiszpanie interesują się projektem szacowanym na ponad 20 mld zł. Tyle ma kosztować budowa linii z Warszawy do Poznania i Wrocławia. Będzie to ponad 500 km kolejowej superautostrady. Inne kraje, w których pociągi od dawna jeżdżą z ponad 250 km na godzinę, też dopytują się o polskie plany wobec szybkich kolei.

— Prowadzimy rozpoznanie wśród czołowych w tym względzie kolei. Rozmawialiśmy z Deutsche Bahn. Niedługo dojdzie do spotkania z francuską SNCF — mówi Bogdan Ciszewski, dyrektor w PKP PLK odpowiedzialny za projekt kolei dużych prędkości.

Zarządca infrastruktury nie ma zamiaru po raz drugi wymyślać prochu i przy budowie chce skorzystać z gotowych rozwiązań: hiszpańskich, niemieckich, francuskich, czy włoskich. Niewykluczone zresztą, że skorzysta z kilku technologii.

— Strategia dla kolei dużych prędkości zakłada taką możliwość. Studium wykonalności projektu pozwoli znaleźć najlepsze rozwiązania — wyjaśnia Bogdan Ciszewski.

PKP PLK rozpisze w ciągu najbliższych dwóch miesięcy przetarg na wykonanie studium wykonalności. Zwycięzcę wyłoni prawdopodobnie w tzw. dialogu konkurencyjnym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ET

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Kolejka do szybkich kolei