KOMANDOSI SZKOLĄ MENEDŻERÓW

Artur Lisowski
20-08-1999, 00:00

KOMANDOSI SZKOLĄ MENEDŻERÓW

Udział w zagranicznej wyprawie szkoły przetrwania to wydatek rzędu 12 tys. zł

OD ZERA DO BOHATERA: Uczestnicy, na zmianę kierując swoją grupą, muszą wykazać inicjatywę i zrozumienie ducha zespołowej pracy. Niejednokrotnie muszą oni również dokonywać analizy złożonych sytuacji i ustalać hierarchie priorytetów — mówi Jacek Pałkiewicz (na głównym zdjęciu z prawej), prezes World Expeditions Association. fot. ARC

Moda na specjalistyczne treningi menedżerskie organizowane w szkołach przetrwania przyszła do Europy ze Stanów Zjednoczonych. Jak przekonują organizatorzy takich kursów, na dwutygodniowy „urlop” w ekstremalnych warunkach decyduje się coraz więcej polskich biznesmenów.

Wyjazdy na tzw. obozy przetrwania organizuje się na całym świecie. Jak podkreślają specjaliści od survivalu, większość takich imprez to jednak wyjazdy quasi-survivalowe. Prawdziwy obóz przetrwania to wyprawa do dżungli lub na pustynię, cena takiej eskapady jest jednak o wiele wyższa niż imprezy organizowanej w Bieszczadach.

Survival to zbiór tradycyjnych praktyk ludów pierwotnych, wiedza traperów, doświadczenie amerykańskich Indian, żołnierzy walczących na różnych frontach wojny i wreszcie metody przetrwania w najbardziej nie sprzyjających warunkach klimatycznych opracowane przez lekarzy badających funkcje życiowe organizmu. Ten sposób spędzania wolnego czasu rzadko kojarzony jest z ludźmi biznesu. W powszechnej opinii obozy przetrwania nie są miejscem w którym szkoli się prezesów lub dyrektorów firm. Innego zdania są jednak organizatorzy specjalistycznych treningów menedżerskich, które głównie w Stanach Zjednoczonych cieszą się dużą popularnością.

Japoński wynalazek

— Pomysł organizacji takich imprez narodził się w Japonii i opierał się na samurajskich tradycjach. Później dotarł do Stanów Zjednoczonych — kolebki zaawansowanych metod edukacji menedżerskiej. W Szkole Przetrwania w Bassano del Grappa we Włoszech program ten został zmodyfikowany i przystosowany do mentalności Europejczyków. Wyjątkowość tej inicjatywy polega nie tylko na specyficznym programie szkoleń, lecz także na ich ekskluzywności i doborze elitarnego grona uczestników — uważa Jacek Pałkiewicz, prezes World Expeditions Association, firmy zajmującej się organizacją imprez survivalowych.

Zasadniczym celem programu „przekraczanie barier osobowości” jest podniesienie kompetencji i efektywności pracy, wykształcenie cech przywódczych nowoczesnego menedżera, którego ambicją jest być o jeden krok przed innymi.

— Takich cech, jak determinacja, wola współzawodnictwa, odporność na stres czy łatwość nawiązywania kontaktów międzyludzkich, nie nabywa się w klimatyzowanych salach konferencyjnych. Nieprzyjazne, wręcz niebezpieczne warunki, w których twarda rzeczywistość zmusza człowieka do znoszenia niewygód, zimna, głodu, zmęczenia i strachu, dają takie możliwości — przekonuje Jacek Pałkiewicz.

Specjalnie dla VIP-ów

Na całym świecie szkoły przetrwania cieszą się wielką popularnością. Wiele takich szkoleń organizuje się również w Polsce. Brakuje jednak oferty przeznaczonej dla ludzi biznesu.

Tymczasem, jak zapewniają organizatorzy obozów przetrwania za granicą, rośnie zainteresowanie takimi wyjazdami wśród polskich menedżerów.

— W ciągu prawie 10 lat specjalistycznych treningów z naszych doświadczeń korzystali przedstawiciele różnych firm europejskich, w tym także i polskich. W październiku na przykład dziewięcioosobowa grupa VIP-ów z Polski wyjeżdża na pustynię Atacama w Chile. W ostatnich latach z mojej oferty skorzystało kilka osób ze świata polskiego biznesu — mówi Jacek Pałkiewicz.

— Od potencjalnych uczestników takich kursów wymaga się dobrego stanu zdrowia, silnej motywacji i wewnętrznej dyscypliny. Muszę jednak podkreślić, że stopień trudności imprezy zawsze jest dostosowany do możliwości naszych klientów — tłumaczy Jacek Pałkiewicz.

W koszt wyprawy wliczone jest również ubezpieczenie i niezbędny ekwipunek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Artur Lisowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / KOMANDOSI SZKOLĄ MENEDŻERÓW