Kompleksowość, integracja, dostęp

KRZYSZTOF KĘDZIERSKI
opublikowano: 12-02-2014, 00:00

Najważniejszą cechą stosowanych rozwiązań ERP powinna być kompleksowość. System musi spinać razem wszystkie procesy zachodzące w przedsiębiorstwie: produkcję, magazynowanie, sprzedaż, obsługę klienta, logistykę, księgowość oraz zarządzanie i raportowanie.

Standardem jest też możliwość integracji z systemami zewnętrznymi, a w szczególności tworzenie narzędzi dla klientów. Tylko dzięki takiemu rozwiązaniu możemy mówić o faktycznym wsparciu zarządzania dużymi przedsiębiorstwami. Zdarzenie wywołane w jednym z komponentów systemu ma powodować automatyczne zmiany w całej strukturze. Na przykład jeśli zmienia się status dostępności linii produkcyjnej, to system musi automatycznie w czasie rzeczywistym przeskalować stany magazynowe, linie załadowcze, kolejki oczekiwania na załadunek, plany realizacji kontraktów oraz wysłać informację do zainteresowanych podmiotów: zarządu, działu handlowego, klientów, a nawet do kierowców.

I tu dochodzimy do drugiej bardzo istotnej cechy dobrego systemu ERP, czyli jego zdolności do działania w czasie rzeczywistym. W wersji zaawansowanej wspieranej przez AI system powinien automatycznie wybrać optymalne — w danej chwili — przeskalowanie i zmiany procesu produkcyjno-logistycznego wg założonego przez decydentów scenariusza. Automatyzacja pozwala ograniczyć czas reakcji, a udział czynnika ludzkiego sprowadzić jedynie do roli nadzorczej. Wbrew pozorom idealny system dla przedsiębiorstw produkcyjnych, który łączy wymienione cechy, nie powinien działać online. Powinien być pozbawiony wielu wad rozwiązania online, a jednocześnie pozwalać na zarządzanie z jednego miejsca. Systemy online są absolutnie niezbędne dla bankowości lub sklepów internetowych bazujących na stanach magazynowych. W logistyce takie zależności czasowe nie istnieją, a najważniejsza jest niezawodność w dostarczeniu informacji. Wystarcza synchronizacja danych co godzinę. Od najlepszych programów, oczywiście działających offline, można wymagać synchronizacji nawet co 10 sekund. Głównymi zaletami systemu offline są niezawodność i możliwość działania nawet przy niedostępności głównego źródła danych.

Kolejny ważny temat to integracje z zewnętrznymi systemami zarówno własnymi, np. z systemem CCTV, systemami magazynowo/sprzedażowymi lub logistycznymi, jak również z programami klientów. Dobry system ERP powinien zakładać taką funkcjonalność, by integracja z zewnętrznymi systemami była jak najszybsza i jak najmniej kosztowna. Tym bardziej, że przy braku standardów interfejsów nie da się z góry ustalić jak skomplikowane są te systemy.

Ostatnia kwestia to koszty wdrożenia i eksploatacji. Nie do zaakceptowania jest sytuacja, w której dostosowanie systemu trwa kilka miesięcy, a jego wdrożenie często drugie tyle. Z punktu widzenia przedsiębiorcy optymalne jest dostarczenie gotowego rozwiązania, które on tylko konfiguruje pod swoje potrzeby. Zbudowanie i wdrożenie systemu ERP nie jest ani proste, ani tanie. Jest jednak rozwiązaniem nie tylko opłacalnym, ale wręcz koniecznym dla największych graczy na rynku.

KRZYSZTOF KĘDZIERSKI

prezes spółki Amur

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KRZYSZTOF KĘDZIERSKI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Kompleksowość, integracja, dostęp