Czy aktywność fizyczną trzeba promować? Na ulicach i w parkach widać coraz więcej osób w każdym wieku jeżdżących na rowerach, rolkach, uprawiających jogging.
Ania Jakubowski, dyrektor operacyjna Coca-Cola na Polskę i kraje bałtyckie:
Ostatnie badanie Eurobarometru wykazało jednak, że aż 59 proc. Europejczyków nigdy nie wykonuje ćwiczeń fizycznych ani nie uprawia sportu. Niski poziom aktywności przekłada się nie tylko na problemy zdrowotne, ale też na większe wydatki. Coca- Cola od prawie stu lat dba o rozwój aktywności fizycznej ludzi w każdym wieku. Skalę tego zaangażowania obrazuje poziom wydatków — tylko w 2012 r. Fundacja Coca-Coli wydała ponad 14 mln dolarów na programy związane z promocją aktywności fizycznej nastolatków. Ambicją firmy jest dalszy rozwój projektów promujących aktywność fizyczną, które do 2020 r. mają obejmować 100 mln młodych ludzi na całym świecie. Obecnie Coca-Cola wspiera ponad 250 programów zachęcających do uprawiania sportu we wszystkich krajach, w których działamy.
A jakie programy są realizowane w Polsce?
Od 16 lat organizujemy w Polsce turniej Coca-Cola Cup promujący aktywny styl życia. Już po raz drugi realizowany jest pod hasłem „Bądź aktywny, dołącz do gry”. Ponadto od czterech lat prowadzimy Strefę Aktywnego Życia, towarzyszącą turniejowym rozgrywkom. Od trzech lat w partnerstwie z Fundacją Aktywności Fizycznej i Zdrowia Sport Support wspieramy program Lider Animator — Obudź Swoje Ciało. Jest to program grantów finansowych od 5 do 15 tys. zł dla lokalnych animatorów sportu: nauczycieli wychowania fizycznego, instruktorów, trenerów. Autorzy najlepszych projektów mogą dodatkowo wziąć udział w profesjonalnych szkoleniach. Uważamy, że oddolne inicjatywy sportowe najlepiej się wpisują w promowaną przez nas ideę sportu dla wszystkich. Ponadto od kilku już lat współpracujemy bardzo blisko z samorządami i władzami lokalnymi, które widzą potrzebę promocji sportu na swoim terenie i coraz chętniej się angażują we współpracę z biznesem.
Na czym konkretnie polega współpraca z władzami lokalnymi?
Ponieważ coraz trudniej przyciągnąć ludzi na stadionyi obiekty sportowe, podjęliśmy decyzję o wyjściu do nich z naszymi imprezami. Tę ideę poparli przedstawiciele władz miast, które zostały współorganizatorami głównych wydarzeń związanych np. z Coca-Cola Cup. W 2013 i 2014 r. zorganizowaliśmy krajowe finały turnieju i towarzyszące im imprezy sportowe w głównych punktach Krakowa i Gdyni — boisko z naturalną trawą i z trybunami stanęło w 2013 r. na Rynku Głównym w Krakowie, a w 2014 r. na plaży miejskiej w Gdyni. Partnerami tych wydarzeń były miasta Kraków i Gdynia.
Ile osób bierze udział w tego typu imprezach?
Z dumą muszę przyznać, że udaje się nam przyciągać rzesze Polaków na wydarzenia, które organizujemy i wspieramy. W dotychczasowych 16 edycjach turnieju piłkarskiego Coca-Cola Cup wzięło udział 650 tys. młodych zawodników — dziewcząt i chłopców. Natomiast około 180 tys. osób skorzysta z różnych form aktywności fizycznej w ramach projektów nagrodzonych w trzeciej edycji programu Lider Animator — Obudź Swoje Ciało. Wierzymy, że dzięki takim działaniom zaszczepimy w ludziach miłość do ruchu.