Koncesja kartowa

opublikowano: 06-09-2012, 00:00

Masz i udostępniasz karty paliwowe? Możliwe, że musisz uzyskać koncesję

Karty paliwowe to wygodne rozwiązanie dla wielu firm transportowych. Ale ich wykorzystanie może niekiedy oznaczać, że trzeba uzyskać koncesję na obrót paliwami ciekłymi. Jest on koncesjonowany na podstawie przepisów Prawa energetycznego (art. 32 ust. 1 pkt 4).

Obrót na karcie

Kiedy trzeba uzyskać koncesję? Jak podaje kancelaria Góralski & Goss Legal, koncesję na obrót paliwami ciekłymi należy uzyskać także wtedy, gdy firma transportowa udostępnia swoje karty paliwowe podwykonawcom (dalszym przewoźnikom).

— Rozliczenie z przewoźnikiem za zużyte paliwo następuje poprzez refakturowanie na przewoźnika określonych pozycji ze zbiorczych faktur od koncernów paliwowych. Następuje to często wraz z kompensatą należności wynikających z przedłożonych przez przewoźnika faktur za wykonaną usługę, czyli przewóz. W takiej sytuacji przedsiębiorca transportowy musi uzyskać koncesję na obrót paliwami ciekłymi — tłumaczy aplikant adwokacki Magdalena Doroz z kancelarii Góralski & Gross Legal.

Nie ma określonej kwoty, od której powstaje obowiązek uzyskania koncesji. Wniosek o jej udzielenie składa się w Urzędzie Regualcji Energetyki (URE).

Jak informuje Agnieszka Głośniewska, rzeczniczka URE, o prowadzeniu działalności polegającej na obrocie paliwami ciekłymi nie decyduje ani forma tego obrotu (posiadanie lub nie infrastruktury technicznej), ani sposób zapłaty (karty „flotowe” czy inny sposób rozliczeń). Liczy się sam fakt prowadzenia działalności polegającej na obrocie paliwami ciekłymi.

URE tłumaczy, że jeśli udostępnianiu kart paliwowych i rozliczaniu należności związanych z ich używaniem towarzyszy wystawianie faktur VAT — zarówno przez dostawcę paliw ze wskazaniem przedsiębiorcy jako kupującego, jak i przez przedsiębiorcę jako sprzedającego — to świadczy to o gospodarczym charakterze działalności w zakresie pośrednictwa w sprzedaży paliw ciekłych, a tym samym działalność ta spełni warunek określony w art. 32 ust. 1 pkt 4 Prawa energetycznego i wymaga uzyskania koncesji.

Koszty i opłaty

Urząd podkreśla jednocześnie, że działalność gospodarczą należy rozpatrywać jako wszelką aktywność gospodarczą danego podmiotu nastawioną na zysk. Jeżeli refakturowanie paliw ciekłych jest jednym z elementów wykonywania działalności gospodarczej, to takie działanie może, w określonych przypadkach, wymagać uzyskania koncesji.

Może tak być szczególnie wtedy, gdy celem refakturowania będzie np. zwiększenie przychodów lub niedopuszczenie do ich spadku z całości wykonywanej działalności gospodarczej, chęć gratyfikacji lub formy zapłaty wynagrodzenia za wykonaną usługę lub dostarczony towar, zwiększenie liczby konsumentów lub podmiotów kooperujących z przedsiębiorcą czy zastosowanie cen dumpingowych na lokalnym rynku paliw ciekłych. Przedsiębiorcę, który musi w takiej sytuacji uzyskać koncesję, obowiązuje jednak łatwiejsza procedura.

— Nie ma on obowiązku wykazywania swoich możliwości technicznych (nie musi on posiadać baz lub stacji paliw, spełniających określone rygory techniczne, ekologiczne itp.) do prowadzenia działalności w zakresie obrotu paliwami ciekłymi, bo w istocie nie będzie wykorzystywał takiej infrastruktury. Wystarczający powinien okazać się szczegółowy opis planowanej działalności związanej z obrotem paliwami ciekłymi — informuje Magdalena Doroz.

Wydanie koncesji kosztuje 616 zł, a jej przedłużenie połowę tej kwoty. Dodatkowo firma musi wnosić coroczną opłatę koncesyjną — oblicza się ją, mnożąc przychody z działalności objętej koncesją przez współczynnik opłat, który w przypadku paliw ciekłych wynosi 0,0004. Przy czym opłata nie może być niższa niż 200 zł i wyższa niż 1 mln zł. Wykonywanie takiej działalności bez koncesji grozi karą ograniczenia wolności lub grzywny.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu