Kontrole z pouczeniem, a potem PIP sprawdza

opublikowano: 14-07-2014, 00:00

PIP sprawdza, czy pracodawcy o krótkim stażu poprawili od 2013 r. warunki pracy. Tym razem mogą posypać się mandaty.

Inspektorzy pracy postulują, aby osoby, które mają kierować pracownikami, przeszły szkolenia z prawa pracy i organizacji bezpiecznych warunków pracy przed podjęciem takich funkcji po raz pierwszy. Powinno to dotyczyć także przedsiębiorców, którzy dopiero planują zatrudnienie pracowników. Takie wnioski Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) zgłasza po kontrolach w nowo powstałych zakładach.

None
None

Wizytacje inspektorów w nowych zakładach pracy służą ocenie, jak pracodawcy działający na rynku nie dłużej niż rok dbają o bezpieczne warunki pracy. W 2013 r. przeprowadzono 492 takie kontrole w 487 firmach z różnych branż, w których łącznie pracowało ponad 5 tys. osób. Stwierdzono, że dla 20 proc. stanowisk nie dokonano oceny ryzyka zawodowego, dla 12 proc. ta ocena była niekompletna (nie uwzględniono np. wszystkich zagrożeń), a 17 proc. nie wyposażono w instrukcje bhp. Ponadto 8 proc. pracowników nie przeszło szkolenia wstępnego bhp, a 25 proc. odbyło je bez przygotowanego programu.

Pracowników nie informowano więc o zagrożeniach, ochronie przed nimi i postępowaniu w razie ich powstania — co stwierdzono w 29 proc. zakładów. Kontrole wykazały, że 12 proc. osób kierujących pracownikami i 21 proc. pracodawców nie odbyło wymaganych szkoleń bhp, a 6 proc. zatrudnionychdopuszczono do pracy bez lekarskich badań wstępnych. U 17 spośród 132 pracodawców prowadzących prace szczególnie niebezpieczne nie sporządzono ich wykazu, nie ustanowiono bezpośredniego nadzoru, nie zabezpieczono ich, nie instruowano pracowników.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

We wszystkich skontrolowanych firmach doszło do 73 lekkich wypadków. W ocenie PIP, uchybienia te i skala naruszeń świadczą o złym przygotowaniu pracowników i kadry kierowniczej do bezpiecznego wykonywania pracy.

Inspektorzy przekazali pracodawcom 703 wnioski, na 27 osób nałożono mandaty o łącznej kwocie 31,5 tys. zł, a wobec 61 zastosowali środki oddziaływania wychowawczego, np. pouczenia. Do sądu skierowano jedną sprawę. PIP podkreśla, że jak zwykle w przypadku kontroli w nowo powstałych zakładach i tym razem częściej pouczano, niż karano.

W tym roku inspekcja także prowadzi kontrole u nowych pracodawców, ale sprawdza też, jak zastosowano się do zeszłorocznych zaleceń. Podobnie zrobiła to w ubiegłym roku podczas tzw. rekontroli w 51 proc. firm zbadanych w 2012 r.

Odsetek niewykonanych decyzji wyniósł 1 proc., a wniosków — 2 proc. Ponownie też zbadano warunki pracy, skala uchybień okazała się niewielka. W niektórych przypadkach skierowano kolejne wnioski o usunięcie nieprawidłowości, na 10 osób nałożono mandaty w łącznej sumie 12,2 tys. zł.

PIP ocenia, że pracodawcy nowo powstałych firm i ich kadra kierownicza mają niski poziom wiedzy o obowiązkach dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia. W 2013 r. podczas kontroli udzielono prawie 2 tys. porad technicznych, które umożliwiły właściwe zorganizowanie stanowisk pracy. [IWA]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane