Kopernik walczy o drugą młodość

Fabryka słynnych pierników z Torunia kończy wielkie porządki. Bierze się za eksport i młodsze pokolenia

Złote lata Fabryki Cukierniczej Kopernik (FC Kopernik) przypadły na końcówkę ubiegłego wieku, gdy prowadziła ogólnopolską kampanię reklamową w telewizji ze słynnym hasłem „ja pierniczę, ty pierniczysz, oni pierniczą”, a markę reklamowały gwiazdy. Potem przybywały kolejne koncerny z gigantycznymi budżetami marketingowymi i rozbudowaną dystrybucją, a inne słodycze coraz mocniej spychały pierniki z półek.

NIE DO ZASTĄPIENIA:
Zobacz więcej

NIE DO ZASTĄPIENIA:

Nie wszystko da sie wypiec w nowoczesnych piecach, wiec Fabryka Cukiernicza Kopernik, zarzadzana przez Przemysława Mysliwego, korzysta tez ze starszych urzadzen i dba o wiele dawnych elementów zakładu. Marek Wiśniewski

— Nie mieliśmy wielkiej spółki matki z zapleczem organizacyjno-finansowym i nagle po latach nienadążania z produkcją musieliśmy nauczyć się walczyć o rynek. Teraz kończymy kilkuletni okres gruntownej przebudowy firmy. Zmieniliśmy strategię, model zarządzania, zespół i walczymy o drugą młodość — mówi Przemysław Myśliwy, prezes FC Kopernik.

Bez kombinowania

Jego zdaniem, o dużym i wciąż niewykorzystanym potencjale firmy świadczą pojawiające się cały czas oferty zakupu. — Od 26 lat pracuję w tej spółce i nie było roku, żeby nie przyszedł do nas choć jeden inwestor. Konsekwentnie odmawiamy — zastrzega prezes. W 1991 r. Kopernik stał się spółką akcyjną pracowników.

— Nie trafiliśmy w struktury żadnej dużej grupy ani do funduszu i dzięki temu nikt nie kombinował przy technologii wytwarzania, co dzisiaj jest dużym wyróżnikiem. Nie znam innego producenta pierników, u którego ciasto leżakuje, bo to oznacza czas i koszty. U nas wciąż obowiązuje ta metoda produkcji, a konsumenci dojrzeli do tego, by ją docenić — mówi Przemysław Myśliwy. Dwukrotna Gazela Biznesu zamknęła ubiegły rok przychodami na poziomie 49 mln zł, to o ponad 16 proc. więcej niż rok wcześniej.

— Porządkujemy portfolio, zmieniamy wizerunek i uderzamy do młodego pokolenia. Po raz pierwszy po latach ruszamy z kampanią reklamowo-informacyjną o nas i toruńskim pierniku — mówi prezes FC Kopernik.

Prawdziwa historia

Rocznie Polacy wydają na pierniki około 155 mln zł. Według Euromonitora, łączne wydatki na herbatniki i ciastka przekraczają 1,8 mld zł, a na wszystkie słodycze — 13,4 mld zł.

— Nie konkurujemy dzisiaj z innymi producentami pierników, ale szerzej — ze wszystkimi producentami słodyczy. Toruńskie pierniki jako produkt naturalny i bez cholesterolu mają przewagę nad bardziej przetworzonymi wyrobami — tylko konsumenci muszą się o tym dowiedzieć. To nasze zadanie na kolejne lata — twierdzi Przemysław Myśliwy.

W raporcie KPMG „Rynek słodyczy w Polsce” analitycy wieszczą kategorii herbatników i ciastek wzrost, a szansę dają zwłaszcza tym producentom, którzy postawią na skojarzenia ze zdrową żywnością — jak w przypadku ciastek pełnoziarnistych czy niskokalorycznych. Zdaniem Przemysława Myśliwego, wiele słodyczy ma dzisiaj ciekawy marketing i stworzoną legendę, za którą stoją eksperci, a nie historia.

— Kopernik jest rzeczywisty, ale dotychczas o tym nie mówił — dodaje prezes spółki. Dziś tylko 5 proc. produkcji wyjeżdża z kraju.

— Po uporządkowaniu biznesu zabieramy się za rozwój sprzedaży zagranicznej. Tu także mamy sporo do zrobienia, a prognozy są bardzo korzystne — twierdzi Przemysław Myśliwy. © Ⓟ

OKIEM EKSPERTA

Szansa dla nowego piernika

PIOTR GRAUER

ekspert firmy doradczej KPMG

FC Kopernik ma ogromną przewagę na rynku, bo jest utożsamiana z całą kategorią słodyczy, jaką są pierniki. Z drugiej strony, tak wąska specjalizacja nie pozwala jednak producentowi wypłynąć na szerokie wody — ma więc mniejsze fundusze na wsparcie marketingowe, budowanie dystrybucji, a także pobudzenie wzrostu kategorii. Szansą jest stworzenie większej liczby okazji do konsumpcji pierników i wyjście z nimi szerzej poza sezon świąteczny. Pojawiły się np. jako produkty impulsowe — w małych opakowaniach. Tego typu innowacje mogą nakręcić popyt, wiążą się jednak z kosztami, m.in. marketingowymi.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Rolnictwo / Kopernik walczy o drugą młodość