KPMG: w czasie pandemii spółki narażone na utratę wartości aktywów

  • PAP
opublikowano: 10-05-2020, 08:17

W wyniku zamrożenia gospodarki spowodowanej pandemią koronawirusa wiele spółek utraci część przychodów, co negatywnie wpłynie na ich rentowność, a w konsekwencji także na wartości posiadanych przez nie aktywów - pisze firma doradcza KPMG.

Według KPMG taka sytuacja spowoduje, że dyrektorzy finansowi spółek staną przed koniecznością przeanalizowania, czy nie nastąpiła utrata wartości firmy oraz innych aktywów.

KPMG
fot. Bloomberg

Firma doradcza zauważyła, że pomimo że do dramatycznego załamania rynków giełdowych doszło już po 31 grudnia 2019 r., który był ostatnim dniem bilansowym dla wielu spółek, to efekty nie były uwzględnione w rocznych sprawozdaniach finansowych. W kolejnych śródrocznych raportach finansowych efekty zmian w otoczeniu gospodarczym będą już musiały zostać uwzględnione - uważają eksperci.

Zaznaczyli, że w wyniku spadku wybranych indeksów sektorowych w ciągu I kwartału 2020 r. największe straty odniosły: sektor odzieżowy (WIG Odzież -47 proc.), bankowy (WIG Banki -39 proc.), górnictwo (WIG Górnictwo -38 proc.), energetyka (WIG Energia -38 proc.). Spadki, chociaż nie tak duże, zanotowały również sektory, które w czasie pandemii powinny zyskać na znaczeniu: informatyczny (WIG Informatyka -6 proc.), telekomunikacyjny (WIG Telkom -16 proc.) i spożywczy (WIG Spożywczy -16 proc.). Branża budowlana - jedyna, która kontynuuje działalność - odniosła kilkunastoprocentowe spadki (WIG Budownictwo -15 proc.) - poinformowało KPMG.

Analizując poziom wskaźników C/WK (ceny do wartości księgowej) dla wybranych indeksów na polskiej giełdzie eksperci wskazali, że zarządy wielu spółek staną przed dużym wyzwaniem, aby obronić się przed utratą wartości aktywów. Zwrócili też uwagę, że notowania akcji spółek publicznych odzwierciedlają wartość udziału mniejszościowego bez premii za kontrolę, która jest często dodawana do kapitalizacji rynkowej.

Ich zdaniem premie za kontrolę na poziomie powyżej 25 proc. są rzadko, a powyżej 50 proc. - bardzo rzadko spotykane. "Należy się spodziewać, że uwzględnienie ich w testach na utratę wartości na tak wysokim poziomie musiałoby wymagać szczegółowych analiz, znalezienia transakcji porównywalnych z podobnym poziomem premii za kontrolę i właściwego uzasadnienia, aby mogło zostać zaakceptowane przez audytora badającego sprawozdania finansowe spółki" - poinformowali.

Eksperci KPMG przewidują, że wiele spółek będzie musiało zmierzyć się z tym wyzwaniem w sytuacji dużej niepewności, gdyż prognozy co do wyjścia z kryzysu potrafią zmieniać się często i w znaczny sposób. "W sytuacji pandemii istniejące testy będą musiały być szczegółowo przeanalizowane i uaktualnione. Kiedy nie będzie możliwe opracowanie jednego wiarygodnego zestawu prognoz, powszechną praktyką będzie przygotowanie testów w ujęciu scenariuszowym: bazowym, pesymistycznym i optymistycznym, a na potrzeby ostatecznego wyniku zważenie ich prawdopodobieństwem wystąpienia" – podsumował cytowany w raporcie dyrektor w zespole wycen w KPMG w Polsce Marcin Łągiewka.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane