Kraje bałtyckie kuszą Allianz

opublikowano: 18-12-2022, 20:03
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Ubezpieczyciel spogląda na północny wschód. Będzie miał sporo do zrobienia, bo marka rozpoznawalna od lat w całej Europie, w krajach bałtyckich jest zupełnie nieznana.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • kiedy Allianz zakończy pełną integrację z przejętą Avivą
  • jakie ambicje dotyczące udziałów rynkowych ma Allianz Polska
  • dlaczego marka Allianz jest nieznana w krajach bałtyckich

Ponad rok temu Allianz uzyskał zgody polskiego nadzorcy na zakup Avivy w Polsce. Połączenie operacyjne, poprzedzone zakończoną w lipcu fuzją prawną, idzie pełną parą i powinno zakończyć się w połowie 2023 r. Allianz chce być numerem jeden w Polsce. Zastanawia się też nad rozwijaniem biznesu w krajach bałtyckich. Ma już tam przyczółek w postaci spółki życiowej na Litwie, którą niejako „odziedziczył” Allianz Polska po przejęciu Avivy. Decyzje jeszcze nie zapadły, ale jeśli ubezpieczyciel zdecyduje się na podbój Litwy, Łotwy i Estonii, będzie miał dużo pracy. Mimo, że jest jedną z najbardziej wartościowych marek ubezpieczeniowych świata, to w tych krajach jest zupełnie nierozpoznawalny.

Coraz bliżej

2 lipca 2022 r. marka Aviva zmieniła się w Allianz. Połączenie jest efektem zakupu spółek Aviva w Polsce przez grupę Allianz w 2021 r. za 2,7 mld EUR. Allianz Polska planuje zakończyć integrację do połowy 2023 r. Koncentruje się na włączaniu do oferty nowych kategorii produktów i łączeniu systemów operacyjnych.

- Jesteśmy w połowie drogi w ubezpieczeniach majątkowych. Pracujemy nad produktami dla przedsiębiorstw i ubezpieczeniami turystycznymi. Będą gotowe w pierwszej połowie przyszłego roku. Ubezpieczenia mieszkaniowe, samochodowe już są zharmonizowane – mówi Matthias Baltin, prezes Allianz Polska.

Dawna sieć Avivy, a obecnie Allianz, zaczyna też sprzedawać ubezpieczenia zdrowotne, których wcześniej nie miała w ofercie. W pierwszej połowie przyszłego roku Allianz przedstawi też odświeżoną ofertę ubezpieczeń na życie.

W Grupie Allianz Polska pracuje obecnie 2 tys. osób, z czego ponad połowa to pracownicy ex-Avivy. Ubezpieczyciel ma ponad 6,2 mln klientów indywidualnych i firm, 5300 agentów ubezpieczeniowych oraz innych współpracujących pośredników.

Allianz nie ujawnia kosztów integracji z Avivą, ale zapewnia, że już w 2023 r. odczuje pierwsze efekty synergii. Prezes przyznaje, że kiedy Allianz pisał biznesplan półtora roku temu, nie zakładał tak wysokiej inflacji i wyzwań związanych z wojną w Ukrainie.

- Od przyszłego roku i długofalowo będziemy widzieli synergie. Koszty są na razie wyższe, żeby zapewnić skuteczną integrację, która pozwoli rosnąć i realizować strategię. Jednak większa skala pozwala nam lepiej zarządzać kosztami – podkreśla prezes.

Konsolidacji ciąg dalszy

Dwa należące do grupy Allianz towarzystwa emerytalne – PTE Allianz Polska oraz Aviva PTE Aviva Santander otrzymały zgodę Komisji Nadzoru Finansowego na połączenie. Podmiotem przejmującym będzie PTE Allianz Polska i pod taką nazwą towarzystwo będzie działać po połączeniu prawnym planowanym na 30 grudnia 2022 roku. Allianz Polska będzie miał drugą pozycję na rynku funduszy emerytalnych, zarządzając aktywami OFE o wartości prawie 37 mld zł (wg danych KNF na koniec października). Połączenie otwartych funduszy emerytalnych (łącznie będą miały ponad 3,3 mln uczestników) będące konsekwencją połączenia PTE, planowane jest na 12 maja 2023 roku.

Najwyższe miejsce na podium

Udział Allianza w rynku ubezpieczeń ogółem w Polsce wynosi obecnie 9 proc., w tym w rynku życiowym – 15 proc., a w rynku majątkowym 5 proc. Jest on drugim graczem na rynku ubezpieczeń na życie (3 mld zł przypisu składki w 2021 r.), szóstym na rynku majątkowym (2,6 mld zł składki). Połączone TFI gwarantują grupie czwartą pozycję (wartość aktywów pod zarządzaniem to ok. 15,5 mld zł). Dla ubezpieczyciela to za mało - chce być numerem jeden we wszystkim.

- Mamy duży apetyt. Chcemy mieć w Polce solidną platformę, na której możemy organicznie rosnąć i być bardziej widoczni. W tym roku po raz czwarty zostaliśmy uznani za najsilniejszą markę ubezpieczeniową na świecie i takie ambicje mamy też w Polsce – mówi prezes.

Według zestawienia globalnych marek Interbrand 2022, Allianz został uznany za najbardziej wartościową markę ubezpieczeniową świata. Jej wartość wzrosła w ciągu ostatniego roku o 23 proc. do 18,7 mld USD.

Wszystko jest możliwe
Wszystko jest możliwe
Matthias Baltin, prezes Allianz Polska, przekonuje, że jest jeszcze za wcześnie, by przesądzać, czy ewentualne wejście do krajów bałtyckich odbyłoby się poprzez akwizycję, czy też budowę biznesu od podstaw.
Marek Wiśniewski

Bałtyku szum

Wraz z przejęciem Avivy, Allianz Polska stał się stuprocentowych akcjonariuszem litewskiej Avivy, działającej w ubezpieczeniach życiowych. Spółka, zatrudniająca 130 osób i współpracująca z prawie 400 agentami ubezpieczeniowymi, zmieniła już nazwę na Allianz Litwa i zakończyła rebranding.

- Na Litwie mamy ponad 300 tys. umów z klientami – ubezpieczeń na życie i kontraktów emerytalnych. W zeszłym roku aktywa pod zarządzaniem osiągnęły 1,1 mld EUR, a składka brutto 61 mln EUR – mówi prezes.

Na Litwie Allianz skupia się na rozwoju biznesu życiowego. Decyzja o wprowadzeniu ubezpieczeń majątkowych jeszcze nie zapadła.

Allianz widzi się również w Estonii i na Łotwie. Ewentualne decyzje o rozszerzeniu działalności na Litwie lub rozpoczęciu biznesu w pozostałych dwóch krajach bałtyckich, będą przedmiotem dyskusji pomiędzy władzami regionu Allianz CEE, do którego należą spółki grupy w kilkunastu krajach, w tym w Polsce i na Litwie oraz centralą.

- Skala jest oczywiście mniejsza niż w Polsce, ale warunki biznesowe są bardzo dobre. To jest dla nas atrakcyjny region, ale marka Allianz była tam dotychczas nieobecna, więc budujemy ją od zera na Litwie, gdzie przejęliśmy dawną spółkę Avivy. To będzie bardzo ciekawy projekt. Jesteśmy w fazie analizy. Jako grupa Allianz jesteśmy zainteresowani rozwijaniem działalności w tych krajach, ale nie nastąpi to już w przyszłym ani kolejnym roku – mówi Matthias Baltin.

Zyskowny konkurent

W krajach bałtyckich obecny jest PZU. W 2014 r. przejął na Litwie spółkę Lietuvos draudimas, lidera rynku oferującego ubezpieczenia majątkowe i osobowe, a jego spółka życiowa PZU Lietuva gyvybes draudimas przejęła biznes ubezpieczeniowy prowadzony przez Codan Forsikring poprzez oddział zarejestrowany w Estonii. Do największego ubezpieczyciela w Polsce i regionie CEE należy także łotewska spółka majątkowa Balta . Wszystkie spółki miały łącznie 1,12 mln klientów na koniec ubiegłego roku.

W 2021 roku przypis składki brutto w łotewskiej spółce majątkowej wyniósł 116 mln EUR, w litewskiej spółce majątkowej było to ponad 214 mln EUR, a spółce życiowej na Litwie 19,7 mln EUR. Łączny udział spółek bałtyckich w składce ogółem grupy PZU wyniósł w ubiegłym roku 7,4 proc. wobec 7,1 proc. rok wcześniej. Po trzech kwartałach 2022 r. wzrósł do 9,1 proc.

Zysk netto spółki na Łotwie wyniósł 9,3 mln EUR w 2021 roku, zaś w spółkach litewskich – 21,4 mln EUR majątkowej i 0,02 mln EUR w życiowej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane