Kredyt Bank wszedł do Solarisa

Piotr Wielicki
opublikowano: 2002-05-16 00:00

Z 2,5 mln zł do 42,5 mln zł podniósł kapitał zakładowy Solaris Bus & Coach, lider krajowego rynku autobusów. Nowe udziały objął Kredyt Bank. Solaris odkupi je w 2007 r.

Solaris Bus & Coach, producent autobusów z Bolechowa, zdecydował się na 20-krotne podniesienie kapitału zakładowego.

— Dotychczas kapitał spółki wynosił 2,5 mln zł. Teraz sięga 42,5 mln zł. Jego podniesienie było konieczne ze względu na koszty konstrukcji nowych autobusów Solaris Urbino i Solaris Vacanza. Inwestycje negatywnie wpłynęły na płynność finansową zakładu — tłumaczy Krzysztof Olszewski, prezes Solarisu.

Nowe udziały w Solarisie objął Kredyt Bank. Jak jednak zapewnia Krzysztof Olszewski, nie zmienia to struktury własnościowej w autobusowej spółce. Równocześnie Kredyt Bank stał się głównym bankiem obsługującym Solaris Bus & Coach. Zaangażowanie Kredyt Banku ma trwać przez najbliższe pięć lat. Po tym okresie spółka odkupi swoje udziały.

— Dzięki przejęciu części udziałów przez Kredyt Bank, Solaris Bus & Coach zyskał finansową stabilizację. Pozwoli to firmie na dalszą ekspansję. Do 2006 r. chcemy bowiem produkować 1,6 tys. autobusów rocznie, z czego 70 proc. ma trafiać na eksport. Obecnie za granicę sprzedajemy nieco ponad połowę produkowanych pojazdów — mówi Krzysztof Olszewski.

Według przedstawicieli Kredyt Banku, przejęcie na pięć lat udziałów w Solarisie oznacza szansę na osiągnięcie znacznych korzyści wynikających z tej lokaty kapitału.

Produkowane w Bolechowie autobusy Solaris Urbino trafią wkrótce do Winterthur (Szwajcaria), Berlina, Węgry i Słowację. Nowe zamówienia dotyczyć będą również trolejbusów Solaris Trollino, które zakupione zostaną przez kraje nadbałtyckie (Łotwa, Estonia) oraz Czechy (Ostrawa, Opawa). Coraz większym zainteresowaniem cieszą się autobusy turystyczne Solaris Vacanza. W Polsce i krajach Unii Europejskiej podpisano już prawie 30 umów na dostawy tych pojazdów. Pierwsze odbiory przewidziano na czerwiec 2002 r.

W 2001 r. Solaris sprzedał blisko 300 autobusów. Plan na 2002 r. przewiduje sprzedaż około 450 pojazdów. Wiadomo, że 100 autobusów pojedzie za granicę.