Ofert sporo — jest już w czym wybierać
Ile kosztuje system analityczny dla małej lub średniej firmy? Od 800 zł do ponad 60 tys. zł. Wszystko zależy od wielkości i wymogów firmy.
Zakład Przemysłu Cukierniczego (ZPC) Bałtyk, znany na Pomorzu zwłaszcza z produkcji czekolad oraz Likworków Gdańskich, czyli cukierków z alkoholem, wprowadza właśnie u siebie system business intelligence (BI).
— Firma, która nie korzysta z systemu analitycznego, zmuszona jest do analiz na podstawie arkuszy programu Excel. To zajmuje dużo czasu, a efekt — niepewny, obarczony dużym ryzykiem błędu. BI zapewnia bezbłędne i szybkie analizy — mówi Maciej Szymczak, który zajmuje się wdrożeniem ze strony ZPC Bałtyk.
Producent słodyczy spodziewa się po systemie analitycznym informacji zarządczej o tym, gdzie i ile sprzedaje swoich towarów (dotychczas dostawał tylko dane uśrednione) i pomocy w zachowaniu reżimu budżetowego (dzięki możliwości otrzymywania ciągłych i precyzyjnych wiadomości o wydatkach).
ZPC Bałtyk to przykład firmy zaliczanej do grupy przedsiębiorstw małych i średnich. Popyt na system BI w tej grupie przedsiębiorstw jest spory — dlatego wiele firm, dostarczających oprogramowanie księgowe czy magazynowe dla tego sektora, oferuje teraz także oprogramowanie analityczne.
— Potrzeby informacyjne w małej, średniej czy wielkiej firmie różnią się w niewielkim stopniu. Dokładniejsza kontrola działalności staje się wręcz nieodzowna, zwłaszcza w dobie kryzysu. Szczególnie istotne wydają się wielowymiarowe analizy sprzedaży i zestawienia obrazujące rozkład kosztów — sądzi Tomasz Sokołowski, dyrektor marketingu i sprzedaży w InsERT.
Dla małych, a nawet średnich firm InsERT przygotował program Analityk. Współpracuje z Microsoft SQL Server (system obsługujący bazy danych), który znajduje się w pakiecie, oraz z arkuszem kalkulacyjnym Excel.
— Analityk umożliwia pobieranie informacji ze stworzonych hurtowni danych, które da się grupować w różnego rodzaje zestawienia. Program dostarcza gotowe definicje zestawień, dotyczących takich na przykład obszarów, jak sprzedaż, zakupy, kasa i bank, magazyny czy księga handlowa — mówi Tomasz Sokołowski.
Produkt kosztuje 800 zł. netto.
Miejsce na analizy
Podobny program proponuje Asseco Business Solutions. Mowa o WF-Analizy.
— Aby wdrożyć program WF-Analizy, firma musi mieć w miarę wydajny sprzęt komputerowy, wyposażony w odpowiednią ilość pamięci na sam system, ale także na dane, który uzyska dzięki aplikacji analitycznej — wyjaśnia Leszek Maziarz, menedżer programu Wa-pro WF-analizy w Asseco Business Solutions.
Do zainstalowania oprogramowania przedsiębiorstwo potrzebuje co najmniej komputera wyposażonego w procesor Intel Pentium 300 MHz i pamięć RAM 128 MB. Konieczne jest też 100 MB na dysku twardym oraz dodatkowe miejsce na analizy.
— System działa w środowisku MS Windows, ściśle współpracując z programami: sprzedaż i magazyn WF-Mag oraz Finanse i księgowość WF-FaKir, a także arkuszem kalkulacyjnym MS Excel. Ten ostatni program jest niezbędny, gdyż przy jego udziale odbywa się prezentacja danych — mówi Leszek Maziarz.
Zakup licencji na jedno stanowisko? Niecałe 1990 zł. netto. Każde kolejne stanowisko to około 990 zł netto.
Większy płaci więcej
Większe firmy inwestują naturalnie w bardziej skomplikowane i — niestety — droższe rozwiązania. Są ku temu powody.
— Nie ma możliwości, aby prowadzić jakąkolwiek działalność gospodarczą bez choćby najprymitywniejszych metod analizy finansowej. Wzięcie samochodu w leasing opiera się na analizie użyteczności samochodu, ceny, kosztów utrzymania, warunków kredytowania oraz projekcji finansowej przyszłych przychodów. Czym działalność bardziej złożona, tym przygotowanie analiz wspomagających decyzje bardziej skomplikowane. W układach księgowych przerobienie dużej puli informacji na syntetyczny raport może nawet trwać kilka dni — mówi Renata Łukasik dyrektor ds. oprogramowania użytkowego w Macrologic.
System dla sektora MSP powinien charakteryzować się dużymi możliwościami rozwoju. A zatem posiadać analizy OLAP (narzędzia, które są używane do analizy trendów czy analiz finansowych — przedstawiają je w formie wielowymiarowych wykresów, najczęściej tzw. kostki), mechanizmy planowania i pracy grupowej nad budżetem, mechanizm symulacji, mechanizm drążenie informacji przydatnych do korygowania odchyleń od budżetu oraz możliwość ewidencji czasu pracy maszyn i ludzi.
Cena wprowadzenia systemu BI w firmie średniej wielkości zaczyna się od 15 tys. zł. — za najprostsze wersje. Aż 60 tys. zł. trzeba zapłacić za najprostszą wersję oprogramowania z pełnym kontrolingiem.
Wojciech Chmielarz




