Kryzys zmobilizował maluchy do eksportu

Jacek Kowalczyk
08-11-2010, 06:42

W 2009 r. przybyło prawie 1000 drobnych eksporterów. Małe i średnie firmy wychodzą za granicę z większymi sukcesami niż duże koncerny.

Małe i średnie firmy w czasie kryzysu świetnie radziły sobie na rynkach zagranicznych - wynika z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). W ubiegłym roku, mimo potężnej recesji u naszych najważniejszych partnerów handlowych, wzrosła zarówno liczba eksporterów, jak i wartość zagranicznej sprzedaży.

Jak pokazują dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), w minionym roku małe i średnie firmy wyeksportowały towary i usługi za 103,8 mld zł. To nawet o 3 proc. więcej niż w poprzednim - przedkryzysowym - roku i o 6,7 proc. więcej niż w 2007, rekordowym pod względem wzrostu gospodarczego.

- W 2009 r. eksport małych i średnich firm wzrósł, choć w tym samym czasie zagraniczna sprzedaż dużych firm obniżyła się. W rezultacie udział małych i średnich firm w całkowitym eksporcie zwiększył się z 26,5 do 27,3 proc. - zaznacza Zdzisław Wołodkiewicz-Donimirski, współtwórca raportu PARP.

To pokazuje, że małe i średnie firmy skuteczniej niż duże korporacje wykorzystały szansę, jaką było osłabienie złotego z przełomu lat 2008 i 2009.

Więcej w poniedziałkowym "Pulsie Biznesu"

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Kowalczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Kryzys zmobilizował maluchy do eksportu