Podczas gali 2 grudnia poznaliśmy autorów i tytuły, które w 2025 r. szczególnie wyróżniły się na polskim rynku. Konkurs, stworzony, by promować pogłębione spojrzenie na biznes, stał się przestrzenią dla tych, którzy szukają rzetelnej wiedzy i inspiracji do rozwoju.
W trzech kategoriach – publicystycznej, naukowej i poradnikowej – nagrodziliśmy książki łączące wysoki poziom merytoryczny z umiejętnością przystępnego opisywania współczesnych wyzwań. W tym roku przyznaliśmy też Grand Prix.
Zgłoszone publikacje pokazują, jak szeroko trzeba dziś patrzeć na biznes: przez pryzmat psychologii, technologii, danych, etyki czy globalnych trendów. Dla liderów stają się narzędziem, które poszerza horyzonty i pomaga podejmować świadome decyzje.
Biznesowa Książka Roku zwraca uwagę na autorów i wydawców, którzy proponują nowe idee i inspirują do refleksji. Wierzymy, że takie książki budują fundamenty odpowiedzialnego przywództwa – i dlatego warto je wyróżniać.
Nagrodzeni
W kategorii publicystycznej zwyciężyła publikacja „Bóg techy. Jak wielkie firmy technologiczne przejmują władzę nad Polską i światem” Sylwii Czubkowskiej
Znak Literanova
Jury przyznało „Bóg techom” także nagrodę główną konkursu Biznesowa Książka Roku 2025
Książka zdobyła uznanie za odważne, bezkompromisowe i ujawniające kulisy współczesnej władzy śledztwo nad dominacją big techów. Autorka pokazała, jak decyzje podejmowane w Dolinie Krzemowej wpływają na życie zwykłych ludzi – również w Polsce. Jury doceniło też publicystyczną sprawność, która łączy analityczną precyzję z narracyjną lekkością.
Uzasadnienie wyboru
Autorka z chirurgiczną precyzją odsłania mechanizmy działania big techów – od modelu biznesowego opartego na danych przez wpływ na prawo i politykę po ciche przejmowanie infrastruktury gospodarki. Sylwia Czubkowska pokazuje niejednoznaczne pozycje wszystkich aktorów – państw, korporacji, regulatorów, użytkowników – bez wygodnych podziałów na „dobrych” i „złych”, za to z realistycznym opisem procesu zmiany, który równocześnie przekształca rynki, modele biznesowe, relacje pracy i tkankę społeczną. To książka, która pozwala menedżerom lepiej zrozumieć świat, w którym podejmują decyzje – nie tylko jak korzystać z technologii, ale też jaką cenę za to naprawdę płacimy jako gospodarka i społeczeństwo. Dodatkowe punkty daję za to, że książka napisana jest przez polską redaktorkę, odwołującą się do lokalnych uwarunkowań.
Znakomita książka. Autorka zabiera czytelników w podróż po świecie big techów, krok po kroku pokazując, jak oddaliśmy im naszą prywatność, czas wolny i władzę. Globalny problem pokazuje w naszym krajowym kontekście. Książka jest świetnie napisana, spędzanie z nią czasu to po prostu wielka przyjemność.
Drugim miejscem w kategorii książka publicystyczna nagrodzono „Kaput. Koniec niemieckiego cudu gospodarczego” Wolfganga Münchaua
Wydawnictwo Prześwity
Publicystyka, która prowokuje do dyskusji – jury doceniło przenikliwą diagnozę jednego z najważniejszych kryzysów gospodarczych współczesnej Europy, a także odwagę autora w obalaniu mitów dotyczących niemieckiej potęgi i wzywanie do realistycznego spojrzenia na przyszłość Unii.
– To ważna lektura dla każdego, kto chce zrozumieć, jak naprawdę zmieniają się gospodarki i układ sił w Europie, zamiast patrzeć tylko na bieżące wskaźniki i nagłówki – podkreśla Julia Patorska.
Na trzecim miejscu w kategorii publicystycznej uplasowała się „Supremacja. Sztuczna inteligencja, ChatGPT i wyścig, który zmieni świat” Parmy Olson
Wydawnictwo Sonia Draga Post factum
To fascynująca opowieść o technologii, która zmienia wszystko. Wnikliwe spojrzenie na globalny wyścig o dominację w dziedzinie sztucznej inteligencji, który już dziś przekształca światowy porządek gospodarczy i polityczny.
– Mistrzowsko opowiedziana historia, która prowadzi czytelnika od idealistycznych marzeń twórców technologii po bezlitosne zasady rynku monopoli. Autorka bardzo klarownie pokazuje mechanizmy władzy big techów – jak z wizji „lepszego świata” rodzą się modele biznesowe oparte na kontroli, danych i skali nie do dogonienia. To lektura, która nie moralizuje, tylko pozwala zrozumieć, jak krok po kroku zmieniają się reguły gry w gospodarce, polityce i w naszym codziennym życiu – mówi Julia Patorska.
W kategorii książka naukowa jury zdecydowało o nieprzyznawaniu nagrody za pierwsze miejsce.
Drugim miejscem w kategorii naukowej nagrodzono „Wzrost” Daniela Susskinda
Wydawnictwo WEI
Jury doceniło świeże, intelektualnie odważne spojrzenie na przyszłość wzrostu gospodarczego w świecie pełnym ograniczeń i próbę odpowiedzi na fundamentalne pytanie: co napędza dobrobyt XXI wieku, gdy kończą się tradycyjne źródła rozwoju. Autor przeprowadził klarowną analizę zmian technologicznych i strukturalnych, które przedefiniują nasze społeczeństwa.
Uzasadnienie wyboru
Autor wskazuje na swego rodzaju paradoks wzrostu PKB. Wykazuje, że ludzkość cierpi zarówno z powodu jego nadmiaru, jak też niedoboru. Dlatego dochodzi do wniosku, że „stawienie czoła dylematowi wzrostu jest jednym z najważniejszych zadań, przed którymi stoi ludzkość”. Krytykuje dwa coraz bardziej popularne podejścia do dylematu wzrostu. Pierwsze to kontynuowanie dążenia do wzrostu, ale z modyfikacją samego wskaźnika PKB, drugie to całkowita rezygnacja z dążenia do wzrostu i celowe spowolnienie gospodarki przez antywzrost. Według Susskinda żadne z tych rozwiązań nie jest ani wystarczające, ani satysfakcjonujące. Zamiast tego naukowiec wskazuje na konieczność dbałości o jakość wzrostu, o wzrost ukierunkowany na poprawę jakości życia ludzi i przeciwdziałanie rozmaitym zagrażającym temu wynaturzeniom wzrostu. Ma to obecnie fundamentalne znaczenie.
W książce przedstawiono interesujące podejście do wzrostu gospodarczego. Autor pokazuje jego zalety i wady. Ciekawe są rozważania dotyczące wpływu wzrostu gospodarczego na możliwość redukcji emisji gazów cieplarnianych. Daniel Susskind, nie negując konieczności wzrostu gospodarczego, zwraca uwagę na poprawę jego jakości.
Trzecie miejsce zajęły ex aequo:
„Influencer marketing” Jacka Kotarbińskiego
Wydawnictwo Naukowe PWN
Książkę nagrodzono za naukowe, a jednocześnie przystępne ujęcie jednego z najdynamiczniej rozwijających się obszarów marketingu, a także za pokazanie go nie jako mody, lecz pełnoprawnego narzędzia strategii komunikacyjnej.
– Autor przedstawia zagadnienie influencer marketingiu w sposób interdyscyplinarny. Wykorzystuje wiedzę historyczną, ekonomiczną, technologiczną i psychologiczną. Omawia najnowsze badania. Obrazuje swoje rozważania przykładami. Odwołuje się do wartości – punktuje dr hab. Piotr Wachowiak.
„Jak uniknąć demograficznej katastrofy” Bartosza Marczuka i Michała Kota
Wydawnictwo Prześwity
To interdyscyplinarne opracowanie jednego z najpoważniejszych wyzwań stojących przed Polską. Autorzy połączyli perspektywę ekonomiczną, społeczną i polityczną w wizję drogi wyjścia z kryzysu demograficznego.
– Książka dotyczy nasilających się obecnie niekorzystnych zjawisk demograficznych, których doświadcza nasz kraj i jego mieszkańcy – zmniejszająca się liczba ludności, wyludniające się miejscowości i regiony, niski i obniżający się współczynnik dzietności, a zarazem słabnące więzi społeczne, niechciana samotność, dramaty bezdzietności i inne. Okna zabite deskami w opuszczonych domach w małych wsiach i miejscowościach pozbawionych gwaru bawiących się na podwórkach dzieci. W takich miejscach pozostali już tylko nieliczni, głównie najstarsi mieszkańcy. Ten ponury, zatrważający obraz to tylko jeden z licznych przejawów demograficznej zapaści. Autorzy przedstawiają nie tylko skalę i przyczyny tak niekorzystnych trendów, lecz przede wszystkim – co najważniejsze – wskazują możliwe sposoby przeciwdziałania – mówi prof. dr hab. Elżbieta Mączyńska-Ziemacka.
Zwycięzcą kategorii poradnikowej jest książka „Wyprzedane. Jak sprawić, by klienci ustawiali się do ciebie w kolejce” Daniela Priestleya
Wydawnictwo MT Biznes
Autor przedstawił inspirujący koncept „bycia wyprzedanym”, który zachęca do tworzenia marek odpornych na kryzysy i atrakcyjnych nawet w najbardziej konkurencyjnych branżach. Daniel Priestley umiejętnie przekuł skomplikowane strategie biznesowe w prosty, ekscytujący i praktyczny przewodnik dla przedsiębiorców. Pokazał, że siła sprzedaży tkwi nie w manipulacji, lecz w budowaniu wartości, reputacji i autentycznej relacji z klientem.
Uzasadnienie wyboru
Gdy kilka miesięcy temu przeczytałem anglojęzyczny oryginał, czułem, że będzie to hit. I tak się stało. Książka Daniela Priestleya odniosła duży sukces na międzynarodowym rynku. Autor przedstawia oryginalne podejście bazujące na latach doświadczeń własnych oraz innych przedsiębiorców. Pokazuje, jak świadomie korzystać z reguły niedostępności – na przykład przez tworzenie limitowanych ofert czy list oczekujących, aby budować lojalną bazę klientów, którzy sami zabiegają o współpracę. Lektura obowiązkowa dla każdego przedsiębiorcy.
„Wyprzedane” to praktyczny przewodnik, jak przestać gonić za klientami i sprawić, by to oni szukali ciebie. Daniel Priestley pokazuje konkretne narzędzia – od reguły 7-11-4 po planowanie kampanii i budowanie społeczności. To inspiracja nie tylko dla firm, ale też dla osób indywidualnych. Sam wyniosłem z niej wiele i wiem, że będę do niej wracał.
Drugim miejscem w kategorii poradnikowej nagrodzono publikację „Pozytywna furia. Czyli jak sięgać po więcej” Alicji Wysockiej-Świtały
Wydawnictwo Agora
Książka jest pełnym emocji przesłaniem, które przełamuje stereotypy na temat motywacji i siły sprawczej. Autorka udowadnia, że gniew – odpowiednio ukierunkowany – może być potężnym narzędziem zmiany, rozwoju i odwagi. W swojej narracji łączy osobiste doświadczenia, praktykę biznesową i psychologiczne zrozumienie ludzkich emocji.
– Alicja Wysocka-Świtała uczy, że złość nie musi być słabością – może się stać siłą napędową. Inspiruje kobiety do odwagi, autentyczności i przełamywania stereotypów. Choć książka jest skierowana głównie do kobiet, jako mężczyzna znalazłem w niej wiele uniwersalnych prawd o emocjach, ambicji i potrzebie stawania po swojej stronie – mówi Przemysław Barankiewicz.
Trzecie miejsce w kategorii poradnikowej zajęło „Postępuj słusznie, tu i teraz. Dobre wartości, dobry charakter, dobre czyny” Ryana Holidaya
Grupa Wydawnicza Helion
Jurorzy docenili prostotę i siłę książki, która jest współczesnym odczytaniem ponadczasowych zasad stoicyzmu. Autor przekuwa je w narzędzia dla liderów, przedsiębiorców i wszystkich, którzy chcą zmieniać świat na lepsze. Przypomina, że fundamentem biznesu – i życia – są wartości, odpowiedzialność i moralna odwaga.
– Ryan Holiday zabiera czytelnika w ponadczasową podróż do źródła mądrości – starożytnej filozofii stoickiej. Odniesienia do cnót podstawowych takich jak męstwo, umiarkowanie, sprawiedliwość i roztropność to powrót do pryncypiów, które autor przekłada na współczesne dylematy biznesowe i życiowe. Holiday pisze ciekawie, nie przeciąga wątków, zostawia przestrzeń do własnej interpretacji i pobudza do myślenia o własnych wartościach życiowych, a to bardzo cenię w książkach poradnikowych – przyznaje Michał Kanarkiewicz.

