Kto powinien mieć kasę fiskalną?

Andrzej Pośniak
opublikowano: 09-05-2006, 00:00

Chciałbym wiedzieć, czy muszę używać kasy fiskalnej. Kto jest objęty obowiązkiem rejestracji sprzedaży za jej pomocą?

- Zgodnie z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług oraz na mocy przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących, obowiązkiem rejestracji swojej sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej objęci są ci podatnicy, którzy dokonują tej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, osób fizycznych co prawda prowadzących działalność gospodarczą, ale nabywających towar czy usługę dla swoich celów prywatnych (tj. nie w ramach swojego przedsiębiorstwa), a wreszcie na rzecz rolników ryczałtowych.

Kasy fiskalne muszą zainstalować podatnicy, których wielkość obrotów przekroczyła w poprzednim roku obrotowym kwotę 40 tysięcy złotych. Jeśli zaś chodzi o podatników rozpoczynających działalność opodatkowaną VAT, to będą musieli zainstalować kasy po przekroczeniu 20 tysięcy złotych obrotu. Oczywiście nie można zapomnieć o zwolnieniach przewidzianych dla szeregu grup podatników, wskazanych w załączniku do wspomnianego powyżej rozporządzenia.

Kiedy można częściowo odliczyć cenę zakupu kasy fiskalnej?

- Podatnicy rozpoczynający dopiero ewidencjonowanie obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej, mają prawo do odliczenia 50 proc. ceny netto kasy, nie więcej jednak niż 2,5 tys. złotych. Warunkiem odliczenia jest zainstalowanie kasy oraz rozpoczęcie ewidencjonowania w obowiązujących terminach. Trzeba pamiętać, że wspomniane odliczenie obowiązuje jedynie przy pierwszym zakupie kas. Warto jednocześnie wspomnieć, że nie będą mogli skorzystać z powyższej ulgi podatnicy, którzy nie rozpoczynają w terminie ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Jako forma sankcji, m.in. nie służy im prawo do odliczenia 50 proc. ceny netto zakupionych kas.

Jakie obowiązki ma podatnik użytkujący kasę fiskalną?

- Należy przede wszystkim pamiętać o konieczności dokonywania rejestracji każdej sprzedaży za pomocą kasy, oraz wydawaniu wydruków (tj. paragonów fiskalnych) nabywcom towarów i usług. Ponadto należy pamiętać o sporządzaniu dobowych i miesięcznych raportów fiskalnych, przechowywaniu kopii dokumentów kasowych przez okres do siedmiu lat, dokonaniu zgłoszenia kasy rejestrującej naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego, dokonywaniu przeglądów technicznych kasy w odstępach nie dłuższych niż 12 miesięcy, a także prowadzeniu książki kasy, odzwierciedlającej przebieg jej eksploatacji. Warto wspomnieć, iż w razie awarii kasy fiskalnej i braku kasy rezerwowej, podatnik nie ma w ogóle prawa do dokonywania sprzedaży.

Andrzej Pośniak, prawnik z CMS Cameron McKenna

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Andrzej Pośniak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu