Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wprowadziła rozwiązania, które w czasie pandemii wspierają odbiorców usług szkoleniowych i doradczych oraz ich dostawców. Wpływa ona szczególnie negatywnie – jak podkreśla Małgorzata Lelińska, dyrektorka departamentu funduszy unijnych i edukacji cyfrowej Konfederacji Lewiatan – na sytuację przedsiębiorstw i ich pracowników, którzy są beneficjentami funduszy unijnych przeznaczonych na wspomniane usługi. Podkreśla, że często zdarza się, że organizator szkolenia w ostatniej chwili dostaje informację o tym, że trener zachorował na COVID-19 lub pracodawcy i ich pracownicy, którzy mieli wziąć udział w wydarzeniu, przebywają na kwarantannie. Takie sytuacje – tłumaczy – są sporym wyzwaniem dla firm doradczych, bo muszą one liczyć się z koniecznością zmiany formy świadczenia usługi lub przełożenia jej realizacji na inny termin.
– Tym bardziej doceniamy przygotowane przez PARP różne możliwości postępowania awaryjnego dla przedsiębiorstw korzystających z usług szkoleniowych i doradczych – zaznacza Małgorzata Lelińska.
Są one dostępne w Bazie Usług Rozwojowych (BUR), portalu prowadzonym przez PARP. System BUR pozwala na zmianę stacjonarnej formy usługi na odbywającą się w trybie online lub w obu formułach jednocześnie. Takie modyfikacje powinny być wprowadzone najpóźniej na sześć dni przed rozpoczęciem wydarzenia. Według PARP sytuacje związane ze zmianą terminu realizacji szkolenia lub osoby, która je prowadzi, są sporadyczne. Jeśli jednak zdarzają się, są na bieżąco rozwiązywane. W takiej sytuacji PARP przekazuje firmie szkoleniowej odpowiednią instrukcję postępowania.
Warto podkreślić, że przedsiębiorcy mogą korzystać również z darmowych kursów e-learningowych dostępnych w bazie Akademii PARP. To interaktywna platforma szkoleniowa, która pomaga MŚP podnosić kwalifikacje związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. W ofercie PARP są m.in. e-kursy: „Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”, „Marketing internetowy”, „Ubezpieczenia w działalności MŚP”, „Dochodzenie i zarządzanie należnościami”, „Marketing eksportowy”, „Budowanie i utrzymywanie relacji z klientem” i „Ochrona własności przemysłowej w MŚP”.
Baza Akademii PARP jest ciągle poszerzana o nowe zagadnienia. Michał Polański, dyrektor departamentu wsparcia przedsiębiorczości w PARP, zwraca uwagę, że tematyka szkoleń jest spójna z obecnymi trendami rynkowymi i uwzględnia preferencje odbiorców. Największą popularnością cieszą się szkolenia: „Jak założyć własną firmę?”, „Media społecznościowe w biznesie” i „Umiejętności interpersonalne”.