Szlaban na hotele dla maszynistów może zostać otwarty

Wielu przewoźników obawia się, że zamknięcie hoteli utrudni pracę maszynistom i przewóz towarów. Resort infrastruktury obiecał zmodyfikować przepisy.

W ostatnich miesiącach popyt na kolejowe przewozy towarowe dynamicznie wzrastał. Zamknięcie wielu sklepów może osłabić ten trend. Tym bardziej, że ogłoszona w Polsce narodowa kwarantanna znacznie utrudni pracę maszynistom, którzy nie będą mogli nocować w hotelach. Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych (ZNPK), zrzeszający m.in. takie podmioty jak CTL Logistics, Freightliner, Lotos Kolej czy Pol-Miedź Trans z grupy KGHM zaalarmował już resort infrastruktury, prosząc o interwencję.

- Zakaz nocowania maszynistów w hotelach to katastrofa dla kolei. Pracownicy sektora kolejowego muszą być wyłączeni spod działania regulacji o pełnym zamknięciu hoteli. Przyjęcie regulacji obejmującej maszynistów i innych pracowników sektora kolejowego, spowoduje wstrzymanie operacji kolejowych na masową skalę, gdyż zdecydowana większość przewozów odbywa się w ten sposób, że maszynista po zakończonej pracy nocuje w hotelu, często w miejscach oddalonych o setki kilometrów od miejsca zamieszkania – podkreśla Michał Litwin, dyrektor generalny ZNPK.

Podkreśla, że bezpieczeństwo kraju, w tym energetyczne i sanitarne wymaga, by pociągi jeździły bez zakłóceń. Przewoźnicy obawiają się ich m.in. w transporcie surowców energetycznych - węgla czy paliw płynnych.

Resort infrastruktury zareagował błyskawicznie.

– W ciągu kilkudziesięciu minut od zgłoszenia problemu minister Andrzej Bittel, przekazał ZNPK zapewnienie, że resort podejmie działania na rzecz umieszczenia w rozporządzeniu wyjątków dla pracowników kolei będących na służbie, dbając przy tym o to by, z jednej strony - furtka nie stwarzała możliwości nadużywania, a z drugiej – by nie powodować nadmiernego obciążenia biurokratycznego dla przewoźników - informuje Michał Litwin.

ZNPK zaproponował wystawianie deklaracji pracodawcy, licencjonowanego przewoźnika kolejowego, które będą kierowane bezpośrednio do hoteli. W takiej deklaracji pracownik upoważniony przez zarząd przewoźnika wskaże, które osoby są w podróży służbowej i mogą korzystać z noclegu w hotelu.

Problemów nie przewiduje natomiast PKP Cargo.

- W PKP Cargo stosujemy model wymiany załóg pociągów, zgodnie z którym po zakończeniu zmiany maszynista wraca do domu. Staramy się też tak organizować proces przewozowy, aby maszyniści nie musieli poświęcać zbyt wiele czasu na dojazdy do i z pracy. Nie ma więc konieczności korzystania z usług hotelowych – informuje Krzysztof Losz, rzecznik giełdowej spółki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane