KZJ usprawnia działanie zespołów

Ewa Bęczkowska
19-02-2002, 00:00

Kompleksowe zarządzanie jakością (KZJ), zarządzanie procesowe i zarządzanie wiedzą stanowi przełom w stosowanych dotychczas metodach zarządzania. Traktowane jest wręcz jako warunek utrzymania pozycji na rynku. Przodują w nim firmy japońskie, amerykańskie i zachodnioeuropejskie. W Polsce do grupy firm stosujących KZJ należą m.in. Zelmer, Polmo Łomianki, A. Blikle.

Odpowiedzią na potrzeby rynku jest zorganizowany przez Warszawski Klubu Rotariański kurs menedżerski w zakresie kompleksowego zarządzania jakością. Dochód z kursu zostanie przeznaczony na sfinansowanie prowadzonych przez klub dwóch programów — hipoterapii oraz programu międzynarodowej wymiany młodzieży.

Jak podkreśla profesor Andrzej J. Blikle, wykładowca kursu, prezes firmy A. Blikle, najtrudniejszą częścią wdrożenia systemu kompleksowego zarządzania jakością jest przekonanie ludzi do nowego sposobu myślenia. Szkolenie przeznaczone jest dla menedżerów wszystkich szczebli i dowolnych branż.

— Zadaniem programu jest wyjaśnienie kursantom 3 zasad, które określamy mianem doktryny jakości. Jedna z nich mówi o doskonaleniu procesów zachodzących w firmie oraz stosunków międzyludzkich — mówi Andrzej J. Blikle.

Drugim elementem systemu, który wskazuje potrzebę współpracy między pracownikami oraz zmienia zasady motywowania jest konieczność istnienia jednego zespołu.

— Relacje podległości występujące w strukturach większości firm zastępuje tym razem relacja wspomagania. Obowiązki kierownictwa polegają przede wszystkim na opiekowaniu się pracownikiem, jego edukacji i wyposażania w środki własnego nadzoru — podkreśla Andrzej J. Blikle.

Jak dowodzi doświadczenie, słuchacze kursów KZJ często uważają, że wdrożenie systemu jest niemożliwe na gruncie polskim. Należy jednak pamiętać, że takie same problemy mieli Japończycy i Amerykanie.

— Przygotowanie gruntu do wdrożenia systemu polega na doprowadzeniu do powstania pewnej masy krytycznej osób, która uwierzy w tę metodę. Musi to być minimum 30 proc. pracowników firmy. Na pierwsze efekty trzeba jednak czekać 3-5 lat, zupełnie inaczej niż w przypadku ISO — twierdzi Andrzej J. Blikle.

Istotną częścią KZJ, którą podejmuje kurs, jest myślenie systemowe.

Zdaniem profesora Bliklego, przy każdej próbie ingerowania w dane zjawisko produkcyjne lub społeczne podejmuje się decyzje intuicyjne, oparte na obserwacji zmienności jednego z procesów np. spadku sprzedaży. Dlatego wiedza wyniesiona z kursu ma pomóc w odróżnianiu tych zjawisk, które mają charakter losowy od tych, za którymi kryje się konkretna przyczyna. Służy temu m.in. tzw. statystyczne zarządzanie procesami.

Zdaniem Andrzeja J. Bliklego, podziały między pracownikami w firmach powinny zaniknąć. Aby system odniósł sukces wszyscy pracownicy firmy powinni się z nią identyfikować. Jednak realizacja większości koncepcji tego typu w krajach postkomunistycznych jest dużo trudniejsza, gdyż system zarządzania jakością operuje hasłami skompromitowanymi przez poprzedni ustrój. Dlatego najpierw trzeba przekonać najwyższe kierownictwo, później instruktorów jakości, którzy mieliby dalej nauczać kolejnych pracowników różnych szczebli.

Ilekroć wprowadza się zmiany w procedurach lub je buduje, trzeba to robić przy udziale ludzi, którzy będą je później wykonywać.

Bardzo istotnym tematem kursu jest zarządzanie bez stresu. Stałe transformacje, jak prawie każde zmiany, często wywołują stres, który uniemożliwia pracę.

— Aby uniknąć strachu należy otwarcie mówić o problemach. Nie wolno jednak mylić napięcia ze stresem. Napięcie bowiem jest naturalnym stanem fizjologicznym potrzebnym człowiekowi. Stres zaś to upor- czywe powracanie myślą do wydarzeń z przeszłości lub tych, które mogą nastąpić. Walka z nim wymaga konkretnej wiedzy. Wykład pozwoli poznać pewne typy zachowań, które wywołują stres i pomoże je eliminować — dodaje Andrzej J. Blikle.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ewa Bęczkowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

/ KZJ usprawnia działanie zespołów