Laboratoryjna technologia skusiła duże sieci

opublikowano: 19-01-2023, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Rozwiązanie medtechu LabPlus trafiło m.in. do Diagnostyki. Polska jest jednak tylko jednym z rynków, na których firma chce się rozwijać.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie są efekty kilku lat pracy LabPlus
  • jakiej puli kapitału spółka oczekuje od inwestorów i dlaczego pierwszy termin realizacji rundy został przesunięty
  • na jakich rynkach zagranicznych chce rozwijać się spółka

Usługi telemedyczne w ostatnich latach mocno zyskały na popularności. Impulsem był oczywiście wybuch pandemii. A za zainteresowaniem pacjentów szybko ruszyli innowatorzy i firmy z sektora opieki zdrowotnej. Na tej fali próbuje się wznieść m.in. LabPlus, spółka oferująca rozwiązanie automatyzujące interpretację wyników badań laboratoryjnych. Po technologię wrocławskiego medtechu sięgnęła niedawno np. Diagnostyka, ogólnopolska sieć diagnostyki laboratoryjnej. LabPlus liczy na zainteresowanie także innych klientów, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Na rozwój poszuka finansowania u inwestorów venture capital.

Laboratoryjny przewodnik

Wrocławska spółka LabPlus powstała w 2018 r. W pierwszych latach działalność koncentrowała się głównie na pracach badawczo-rozwojowych. Ich efektem jest rozwiązanie o nazwie LabTest Checker, które na podstawie wyników badań laboratoryjnych i e-wywiadu medycznego, wspierane przez sztuczną inteligencję, automatycznie generuje dla pacjentów raport z wstępną interpretacją i rekomendacją dalszych badań lub konsultacji z lekarzami konkretnych specjalizacji.

- Przez pierwsze lata prowadziliśmy prace badawczo-rozwojowe, finansowane z grantu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju i kapitału od inwestorów. W kwietniu 2022 r. LabTest Checker uzyskał europejski status wyrobu medycznego. Zaraz potem przystąpiliśmy do komercjalizacji projektu i pierwszych wdrożeń w sieciach diagnostycznych i firmach z sektora opieki zdrowotnej – opowiada dr Siddarth Agrawal, założyciel i prezes LabPlus.

Międzynarodowe aspiracje
Międzynarodowe aspiracje
Myśląc o globalnym rynku badań laboratoryjnych, w pierwszej kolejności patrzymy na kraje o największej liczbie badań typu direct-to-consumerdr - wyjaśnia dr Siddarth Agrawal, założyciel i prezes LabPlus.
materiały prasowe

Po narzędzie, poza Diagnostyką, sięgnęły: serwis uPacjenta, laboratoria Synlab, portal medyczny Medonet. LabTest Checker jest udostępniane klientom także w formule white label (udostępnienie API). Kierowany jest do laboratoriów diagnostycznych, klinik, szpitali, a za pośrednictwem dostawców systemów „laboratory information management” także do małych placówek diagnostycznych.

– Zdecydowaliśmy się na testowe wdrożenie technologii od LabPlus, chcąc przede wszystkim sprawdzić czy i w jaki sposób, nowoczesne rozwiązania cyfrowe mogą pomóc odpowiedzieć na podstawowe pytania pacjenta dotyczące wyników badań laboratoryjnych. To w konsekwencji może ułatwić mu m.in. wybór właściwego lekarza specjalisty. Wraz z LabTest Checkerem równolegle pojawiła się możliwość zaproponowania pacjentom nowej wartości do oferowanych usług. Zawsze byliśmy organizacją otwartą na innowacje, a nasze doświadczenia udowadniają, że odważne korzystanie z nowoczesnych technologii poszerza świadomość zdrowotną oraz ułatwia pacjentom dostęp do skutecznej profilaktyki. Dotychczasowe analizy potwierdzają zadowolenie klientów, jesteśmy więc zainteresowani dalszym rozszerzaniem współpracy z LabPLus – zapewnia Przemysław Kulas, dyrektor sprzedaży w Diagnostyce.

Strategia dla biznesu

Firma klientów zaczęła szukać także za granicą.

- Prowadzimy rozmowy w sprawie kolejnych kontraktów na wdrożenie LabTest Checker. Dotychczas pozyskaliśmy klientów w Polsce, ale już rozpoczęliśmy działania sprzedażowe także w Indiach. Tamtejszy rynek ma ogromny potencjał, jest nieporównywalnie większy od polskiego. Dodatkowo, w Indiach ponad 90 proc. usług diagnostyki laboratoryjnej jest realizowanych prywatnie i opłacanych bezpośrednio przez pacjentów. Nasze rozwiązanie może być dla nich użyteczne, ponieważ daje wskazówki dotyczące dalszego postępowania w leczeniu. System opieki zdrowotnej w tym obszarze jest podobnie skonstruowany także we Włoszech czy w Hiszpanii. Dla LabPlus mogą to być kolejne kierunki ekspansji zagranicznej – zapowiada dr Siddarth Agrawal.

Na międzynarodową ekspansję, zwłaszcza na rynkach europejskich, spółka będzie potrzebować kapitału. Spółka LabPlus przystąpiła do drugiej rudy inwestycyjnej, liczy na ok. 2 mln EUR.

– Pierwotnie zebranie pieniędzy planowaliśmy na koniec 2022 r., ale sytuacja na rynku mocno się zmieniła, a inwestorzy prosili o dodatkowy czas. Nie zmarnowaliśmy tego zapasu. Dostosowaliśmy się do obecnej rzeczywistości, a czas wykorzystaliśmy na postęp w komercjalizacji i kolejne wdrożenia w dużych firmach. Rozmawiamy z wybranymi inwestorami, a rundę o większej wartości planujemy zamknąć wiosną tego roku – wyjaśnia dr Siddarth Agrawal.

Przypomnijmy, spółka pozyskała ponad 7 mln zł finansowania z grantu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz w rundzie pre-seed. Kapitał inwestorski wyłożył fundusz LT Capital i aniołowie biznesu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane