Ładowarka ładowarce nierówna

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2025-01-23 20:00

Ładowanie aut elektrycznych staje się coraz łatwiejsze. Może być też korzystne finansowo. Ceny na stacjach wahają się od 1,6 do 2,7 zł za kWh wolnego ładowania i od 1,7 do 3,5 zł za kWh szybkiego.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • gdzie uzupełnisz energię w aucie elektrycznym najtaniej
  • od czego zależy cena kWh w ogólnodostepnych stacjach ładowania

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Po grudniowych obniżkach operatorzy stacji ładowania samochodów elektrycznych powrócili do standardowych cenników. Przykładem jest Orlen, którego stawki po ofercie promocyjnej trwającej od 9 do 22 grudnia wzrosły o 30 proc. dla każdego przedziału mocy ładowania. Na najszybszych stacjach (powyżej 126 kW) kierowcy zapłacą 3,19 zł za kWh.

Weryfikację cen przeprowadził również Budimex Mobility, który dla standardu ładowania AC (do 22 kW) podniósł dolną granicę przedziału cenowego o 6, a górną o 1 proc. Kierowcy zapłacą obecnie od 1,91 do 2,74 zł/kWh. Dobrą informacją jest fakt, że nowy cennik uwzględnia również obniżkę dla ładowania szybkiego (DC) do 150 kW. Różnica jest znacząca — dolna granica została obniżona o 18, a górna o 28 proc., do przedziału 2,29-2,58 zł/kWh.

Także Tesla dokonała drobnej rewizji cen na stacjach sieci Supercharger. Wprowadziła np. korektę na stacjach w Gliwicach (supercharger V4 — 250 kW), obniżając cenę o 6 proc. — do 1,60 zł/kWh. W innych lokalizacjach stawki zmieniły się delikatnie i w zależności od pory dnia kierowcy naładują się na superchargerach w przedziale 1,7-1,9 zł/kWh.

Ekoen jest jednym z pierwszych w Polsce operatorów, który od 1 stycznia stosuje stawki dynamiczne. Oznacza to, że koszt kilowatogodziny różni się w zależności od lokalizacji, dnia tygodnia, pory dnia i przedziału cenowego.

Jedynym operatorem na polskim rynku z aktywną promocją na ferie jest na razie GreenWay Polska. Zimowa akcja trwa od 20 stycznia do 28 lutego i w zależności od posiadanego planu abonamentowego można otrzymać 15 lub 30 kWh darmowej energii. Z promocji mogą skorzystać klienci, którzy wykupią jeden z planów abonamentowych i utrzymają go przez pełny miesiąc kalendarzowy, niezależnie od dnia, w którym skorzystają z kodu promocyjnego.

Przykładowe benefity

Ceny energii za ładowanie można obniżyć również na stacjach Horyzont EV (voucher 10 zł miesięcznie do wykorzystania na stacjach operatora) oraz GO+EAuto (10 proc. rabatu na wszystkie sesje ładowania). Jest to możliwe dzięki zniżce oferowanej przez operatorów we współpracy z Fundacją EV Klub Polska. Wystarczy zarejestrować się w klubie oraz wykupić dostęp premium (99 zł/rok). Są to tylko dwa przykłady benefitów, jakie można uzyskać.

— Nowy rok rozpoczął się bez znaczących zmian w cennikach większości operatorów stacji ładowania, co daje kierowcom stabilność w planowaniu wydatków. Choć świąteczne promocje dobiegły już końca, na horyzoncie pojawiają się kolejne okazje, tym razem związane z feriami zimowymi — mówi Łukasz Lewandowski, prezes Fundacji EV Klub Polska.

Dynamiczne ceny

Maciej Gis, kierownik kampanii Elektromobilni.pl, podkreśla, że na rynku operatorów sieci ładowania widać coraz większe zainteresowanie dynamicznymi cenami energii.

— Takie rozwiązanie od początku roku wprowadził Ekoen, który uzależnia koszt ładowania od godziny, dnia czy nawet lokalizacji. Dzięki temu klienci mogą ładować auta nawet za 1,59 zł/kWh, co stawia operatora jako lidera — mów Maciej Gis.

Jak widać, bezpośrednie porównanie kosztów eksploatacji samochodu elektrycznego z jego spalinowym odpowiednikiem jest skomplikowane, bo koszty jazdy na prądzie mogą się różnić w zależności od czasu i miejsca ładowania. Na wysokość opłaty za energię z ogólnodostępnych punktów wpływa też rodzaj stacji, jej operator, a także rodzaj ewentualnego abonamentu.

Obecnie w Polsce jest dostępnych prawie 8,7 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania. Blisko 2,7 tys. z nich to punkty szybkiego ładowania prądem stałym (DC).