Rządy większości krajów ratują narodowych przewoźników i tylko w UE przeznaczyły na ten cel 30 mld EUR. Pomoc dostał LOT: 1,8 mld zł pożyczki i 1,1 mld zł dokapitalizowania. Z tarczy finansowej dla dużych firm skorzystał polski przewoźnik czarterowy Enter Air, który pożyczył od PFR 287 mln zł. Irlandzki Ryanair, który ma w Polsce dużą bazę i spółkę czarterową, nie korzystał w Polsce z pomocy, a teraz zaskarża decyzje Komisji Europejskiej o wsparciu dla innych linii.
Jak sobie radzą LOT, Ryanair i Enter Air? Na te pytania odpowiadają Krzysztof Moczulski, rzecznik LOT-u, Juliusz Komorek, członek zarządu Ryanaira, i Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Aira. Michał Leman, szef Flixbusa w Polsce, a także ekspert lotniczy, który pracował kiedyś w LOT, mówi o mocnych i słabych punktach każdej z tych linii. Odpowiada też na pytanie, czy powinniśmy przedefiniować myślenie o Centralnym Porcie Komunikacyjnym oraz jakie znaczenie dla przyszłości branży mają ostatnie aresztowania pasażerów i odwet polegający na omijaniu przez linie lotnicze Białorusi. Sebastian Mikosz, wiceprezes IATA, opowiada, jak latanie ułatwia IATA Pass i jak on się ma do unijnego certyfikatu COVID-19.
Zapraszam na podcast „Latanie w koronie”.
Wszystkie odcinki Pulsu Biznesu do słuchania znajdziecie na stronie www.pb.pl/dosluchania i w aplikacjach podcastowych, w tym na Spotify i Apple Podcasts.