Lato z czeskim Radiem Zet

opublikowano: 17-04-2018, 22:00

Grupa Euro Zet i jej Radio Zet przejdzie z rąk właściciela prestiżowego magazynu „Elle” w ręce wydawcy czeskich tabloidów „Blesk” i „Aha!”.

Czech Media Invest (CMI) i francuska grupa Lagardère dogadały się: Czesi przejmą kilkanaście środkowoeuropejskich rozgłośni radiowych, w tym m.in. należące do spółki Eurozet Radio Zet, Antyradio, Meloradio (wcześniej funkcjonujące jako Radio Zet Gold) i ChilliZet oraz stacje w Czechach, w Rumunii i na Słowacji. Umowa jest warta 73 mln EUR (ponad 300 mln zł).

— Finalizacji transakcji spodziewamy się w ciągu dwóch, trzech miesięcy — mówi „PB” o przejęciu firmy Euro Zet Daniel Častvaj, członek zarządu CMI.

Czesi mają o tyle ułatwione zdanie, że dotychczas nie działali na polskim rynku, więc nie będą potrzebować zgody organów antymonopolowych (np. UOKiK) na przejęcie. Jeśli wszystko pójdzie po ich myśli, już w czerwcu lub lipcu Radio Zet i jego stacje siostrzane będą miały nowego właściciela.

Na razie, właśnie dlatego, że CMI nie przejął jeszcze polskiej firmy, Daniel Častvaj nie chce odpowiadać na szczegółowe pytania o ewentualne dalsze plany dotyczące naszego rynku. Nie wiadomo więc, czy jest zadowolony z obecnej pozycji rynkowej Radia ZET, drugiej najchętniej słuchanej stacji w Polsce (w okresie grudzień 2017 — luty 2018 jego udział w rynku wynosił 11,7 proc.), ani czy planuje jakieś inwestycje w tę i inne radiostacje. Menedżer unika też odpowiedzi na pytania o kolejne zakupy, w tym w Polsce. A przypomnijmy, że — jak donoszą francuskie media — grupa Lagardère zamierza sprzedać także inne aktywa medialne, w tym m.in. magazyny „Paris Match” i wspomniane „Elle”.

— Nie komentujemy naszej polityki akwizycyjnej, ale wciąż aktualne jest to, że wypatrujemy ciekawych okazji na rynku — ucina członek zarządu CMI.

CMI w połowie należy do Daniela Křetínskiego, który w Polsce kojarzony jest głównie z branżą... energetyczną (dwaj pozostali współwłaściciele to Patrik Tkáč, trzeci najbogatszy człowiek w Czechach — ma 40 proc. oraz Roman Korbačka — 10 proc.). Ten miliarder, którego majątek szacuje się na 70 mld CZK, czyli ok. 11,6 mld zł (daje mu to czwarte miejsce na liście najbogatszych Czechów), jest właścicielem grupy Energetický a prumyslový holding (EPH). To konglomerat kilkudziesięciu działających w Europie Środkowej firm, w tym m.in. PG Silesia, która zajmuje się wydobyciem węgla w Czechowicach- Dziedzicach.

Oprócz tego Daniel Křetínský jest współwłaścicielem (w 40 proc.) i prezesem jednego z najstarszych w Europie Środkowej i najbardziej utytułowanego czeskiego klubu sportowego Sparta Praga. CMI wydaje w Czechach cztery dzienniki, w tym wspomniane wyżej brukowce

„Blesk” i „Aha!” oraz „Sport”, co daje firmie pozycję lidera w segmencie gazet codziennych, z ponad 40-procentowym udziałem w czeskim rynku. Dopiero na drugim miejscu znajduje się należące do premiera Czech Andreja Babiša wydawnictwo Mafra z dziennikami „Mladá fronta DNES” i „Lidové noviny”. Medialny koncern Daniela Křetínskiego ma w swoim portfolio oprócz tego także dziesiątki czasopism (m.in. tygodnik „Reflex”) i serwisów internetowych oraz wydawnictwa książkowe, drukarnie i firmy dystrybucyjne. CMI oprócz czterech stacji w Polsce ma przejąć od Francuzów kilka, w tym dwie czołowe czeskie rozgłośnie: Evropa 2 (druga pozycja na rynku) oraz Frekvence 1 (miejsce czwarte).

Cytowany przez agencję ČTK ekspert rynku medialnego Jana Potůčka twierdzi, że można oczekiwać wielu synergii pomiędzy przejmowanymi przez CMI dwoma czeskimi stacjami radiowymi a należącymi już do grupy tabloidami. Na Słowacji własnością CMI miałaby zostać jedna radiostacja — Europa 2, a w Rumunii czeska firma miałaby przejąć aż pięć licencji na: Radio 21 Timişoara (wcześniej funkcjonujące jako Radio Total Timişoara) Europa FM, Radio 21, Deea oraz Vibe FM.

Łączne przychody kilkunastu rozgłośni, jakie Czechom sprzedać ma grupa Lagardère, w zeszłym roku sięgnęły około 56 mln EUR (wtedy ponad 230 mln zł). © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Media / Lato z czeskim Radiem Zet