Leasing małymi przedsiębiorstwami stoi

Tańszy, bardziej przyjazny, bezpieczny i elastyczny — takie przewagi tej usługi nad kredytem widzą mikroprzedsiębiorcy

Leasingodawcy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy sfinansowali inwestycje polskich przedsiębiorców warte łącznie ponad 38,9 mld zł. Rynek urósł tym samym o 19,7 proc. w ciągu roku — informuje Związek Polskiego Leasingu (ZPL).

Wartość aktywnego portfela branży leasingowej wynosi obecnie 136,8 mld zł, co oznacza wzrost rzędu 25 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Cenią elastyczność

Branża chwali się także coraz większym wpływem na tworzenie polskiego PKB.

— Relacja wartości inwestycji współfinansowanych przez sektor leasingowy do łącznego PKB w Polsce była na koniec 2017 r. na znacznie wyższym poziomie niż w pozostałych krajach europejskich. Nasze prognozy mówią o wzroście tego wskaźnika z 3,4 do blisko 4 proc. na koniec tego roku — mówi Andrzej Krzemiński, przewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL.

Z leasingu korzysta szczególnie mały i średni biznes. Mikroprzedsiębiorcy stanowią 50,9 proc. klientów leasingodawców, a firmy z obrotami do 20 mln zł — 71,6 proc. Co przyciąga najmniejsze spółki do tej formy finansowania? Zbadało to Centrum Badań Marketingowych Indicator na zlecenie ZPL. Przedsiębiorcy z obrotami do 5 mln zł np. porównywali leasing z kredytem. Okazuje się, że 62 proc. ankietowanych, którzy aktualnie korzystają z leasingu, twierdzi, że jest on elastyczniejszą formą finansowania niż kredyt. Przedsiębiorcy uznali ponadto, że jego przewagą są niższe koszty oraz większe bezpieczeństwo. Ich zdaniem, jest to usługa bardziej przyjazna niż kredyt.

— Zaletą leasingu jest również fakt, że ryzyko kredytowe w jego przypadku dzieli się między klienta oraz aktyw, którego właścicielem pozostaje leasingodawca. Dzięki temu czujemy się bezpieczniejsi i możemy zapewnić większą dostępność naszej usługi i niższą cenę, niż jest to możliwe przy kredycie — dodaje Andrzej Krzemiński.

Do najważniejszych czynników istotnych przy wyborze firmy leasingowej respondenci zaliczyli cenę (73 proc.), otwartość na negocjacje (69 proc.) oraz szybkość podejmowania decyzji (67 proc.). Jeśli natomiast chodzi o to, jakich zmian mikrofirmy wymagają od leasingodawców, to najczęściej wskazywali na uproszczenie procedur związanych z zawarciem umowy leasingu oraz wprowadzenia oferty najmu.

— Ponadto przedsiębiorcy chcą dodatkowych usług serwisowych oraz zmniejszenia wymogów dotyczących zabezpieczeń przy zwarciu umowy — mówi Jan Garlicki, dyrektor generalny CBM Indicator.

Z badania wynika też, że wśród małych przedsiębiorców 40 proc. korzysta albo w przeszłości korzystało z leasingu, natomiast 81 proc. tych, którzy mieli styczność z tą usługą, jest z niej zadowolonych.

Wszędzie wzrost

Leasingodawcy oprócz podstawowej usługi oferują także pożyczkę inwestycyjną. Cieszy się ona jednak znacznie mniejszym zainteresowaniem niż leasing — przedsiębiorcy w I półroczu tego roku sfinansowali tym sposobem aktywa warte tylko 5,4 mld zł. Najchętniej firmy leasingowały pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 tony. Na drugim miejscu znalazł się transport ciężki oraz maszyny i inne urządzenia, w tym IT. Nieruchomości oraz inne aktywa mają natomiast znikomy udział w finansowaniu leasingiem. Branża zaobserwowała w ostatnim półroczu ożywienie we wszystkich kategoriach rynku ruchomości. Tylko leasing nieruchomości nieznacznie spadł. W przypadku pojazdów lekkich wzrost sięgnął 21,2 proc. — do kwoty 17,8 mld zł. Drugim najważniejszym dla rynku leasingu segmentem były transakcje dotyczące transportu ciężkiego, czyli finansowania takich pojazdów, jak ciągniki siodłowe, naczepy i przyczepy, ciężarówki powyżej 3,5 tony, autobusy, samoloty, statki, a także transport kolejowy. W pierwszej połowie tego roku branża leasingowa podpisała nowe kontrakty w tej dziedzinie na kwotę 10,4 mld zł, co oznacza 17,5-procentowy wzrost w ciągu roku. Łącznie ponad 70 proc. nabywanych w Polsce aut ciężarowych jest finansowanych leasingiem. A nasz transport wypracował sobie dobrą pozycję w całej Unii Europejskiej.

— Notujemy wciąż wysoki wzrost gospodarczy w strefie euro, chociaż lokalny szczyt koniunktury mamy już za sobą. W ślad za Eurolandem hamuje dynamika naszego eksportu, ale nie wolumenu usług transportowych. To pochodna sukcesu, jaki polskie firmy transportowe odniosły na wspólnym unijnym rynku — mówi Marcin Nieplowicz.

83 mld zł Na taką kwotę, według prognoz, leasingodawcy sfinansują aktywa w tym roku. Rynek urośnie o 22,7 proc. — szacuje ZPL.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Leasing małymi przedsiębiorstwami stoi