Leasing oczekuje wsparcia

Radosław Omachel
opublikowano: 2001-09-24 00:00

Leasing oczekuje wsparcia

Branża leasingowa pod koniec kadencji tego parlamentu dostała prezent w postaci ustaw podatkowych, które mogą pomóc przy sprzedaży aut osobowych. To jednak dopiero początek zmian prawnych.

Branża leasingowa zadaje sobie pytanie, czy nowy rząd i parlament potraktują leasing łaskawiej niż ich poprzednicy. Entuzjastycznie przyjęte niedawno nowelizacje ustaw podatkowych, które mają pobudzić leasing samochodów osobowych, są tylko pierwszym krokiem w kierunku zbliżenia struktury polskiego rynku do europejskich wzorców. Potrzebne są kolejne — ujednolicenie przepisów podatkowych dla obu rodzajów forfaitingu, zmiana sposobu naliczania podatku VAT do rat leasingowych, wyłączenie spółek leasingowych z zależności od przepisów o tzw. cienkiej kapitalizacji. Aby do tego doszło, rząd powinien uznać leasing za narzędzie istotne dla rozwoju gospodarczego.

Za sytuację na rynku — upadające spółki, malejące obroty — nie można jednak obarczać winą tylko polityków. Kryzys rozpoczął się z górą rok temu, kiedy upadł BG Leasing, a banki zaostrzyły kryteria przyznawania kredytów na finansowanie kontraktów leasingowych. Uwiarygodnienie branży w oczach innych firm nie należy do zadań rządu. To pole do popisu działów marketingu spółek leasingowych.

Okiem eksperta

Adam Martowski

prezes BRE Leasing

Problematyka leasingu w Polsce spotyka się ciągle z oporem materii. Pozytywnym ruchem było uzupełnienie kodeksu cywilnego o definicję umowy leasingu. Nowy rząd i parlament powinny natomiast w możliwie najkrótszym czasie zająć się uregulowaniem pozostałych kwestii, jeśli wychodzi się z założenia, że ta forma finansowania może odegrać ważną rolę w przyspieszeniu rozwoju gospodarki. Dlatego np. trzeba skończyć z doktryną, że samochód osobowy w firmie jest miarą jakiegoś komfortu. Trzeba uwolnić auta osobowe od jakichkolwiek ograniczeń. Nieuzasadnionym rozwiązaniem prawnym jest też konieczność naliczania podatku VAT od łącznej sumy rat leasingowych, do zapłacenia niezwłocznie po zawarciu umowy tzw. leasingu finansowego. Podatek VAT, zarówno w umowach leasingu finansowego, jak i operacyjnego, powinien być uiszczany w momencie powstania zobowiązania, czyli w chwili wystawienia faktury za określoną w umowie ratę leasingową. Pojawiają się też głosy o ewentualnej konieczności modyfikacji ustawy o rachunkowości w zakresie leasingu, by ominąć pracochłonną procedurę wypracowania takich modyfikacji przez MF. Resort powinien zgodzić się na przyjęcie tzw. polskich standardów rachunkowości w leasingu, które zostały już opracowane pod egidą Fundacji Rozwoju Rachunkowości w Polsce.