Leasing popularny wśród małych i średnich firm

opublikowano: 06-06-2019, 22:00

Z usług branży leasingowej najczęściej korzystały w ubiegłym roku firmy z sektorów handlu, logistyki i budownictwa.

Biuro Informacji Kredytowej (BIK) informuje, że w ubiegłym roku liderami wśród branż, które najchętniej sięgały po leasing, był handel hurtowy i detaliczny, transport i gospodarka magazynowa oraz budownictwo. Na koniec 2018 r. 24 proc. aktywnych przedsiębiorstw w Polsce działało w branży handlu detalicznego i hurtowego. Wśród firm starających się o leasing stanowiły one 20 proc. Przedsiębiorstwa handlowe zazwyczaj leasingują samochody dostawcze oraz auta dla przedstawicielihandlowych. Z kolei spółki transportowe, które w analizowanym okresie stanowiły 7 proc. działających firm, odnotowały aż 18 procentowy udział wśród ogółu wniosków składanych o udzielenie leasingu. Dzięki temu finansowały one głównie zakup floty TIR-ów. Pierwszą trójkę podmiotów występujących w 2018 r. o taką formę finansowania zamyka budownictwo, które tym sposobem inwestuje przede wszystkim w samochody dostawcze. BIK informuje też, że prawie 75 proc. firm wnioskujących o leasing to przedsiębiorstwa należące do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, a 16-proc. to spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W tej drugiej formie prawnej często działają firmy handlowe, transportowe i budowlane.

Najwięcej firm (38 proc.), które korzystają z leasingu, pochodzi z trzech województw: mazowieckiego, wielkopolskiego oraz śląskiego. Małgorzata Kąkol, dyrektor Departamentu Rynku Korporacyjnego w Biurze Informacji Kredytowej, zwraca uwagę, że z tej formy finansowania szczególnie chętnie korzystają przedstawiciele małych i średnich przedsiębiorców. Generalnie branża leasingowa nie może narzekać na brak zainteresowania — od początku funkcjonowania na polskim rynku wartość jej usług wzrosła z 1,5 mld zł do 83 mld zł, średnio o około 19 proc. rocznie — wynika z raportu PwC i Związku Polskiego Leasingu, podsumowującego 25-lecie leasingu w Polsce.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy