Leasing rośnie dzięki mikrofirmom

Sylwia Wedziuk
opublikowano: 30-01-2018, 22:00

Cyfrowy dowód rejestracyjny i zawarcie umowy online — leasingodawcy chcą być nowocześni. I zdobywają coraz więcej klientów

W ubiegłym roku firmy leasingowe sfinansowały inwestycje przedsiębiorstw o łącznej wartości 67,8 mld zł. Oznacza to wzrost o 15,7 proc. w stosunku do ubiegłego roku — podał Związek Polskiego Leasingu (ZPL). Za gros sukcesu branży odpowiadają mikroprzedsiębiorcy.

Leasing dogania kredyt

Zgodnie z szacunkami ZPL, aż 49 proc. klientów leasingodawców to podmioty z obrotami do 5 mln zł. Natomiast mikro- i mały biznes łącznie (obroty do 20 mln zł) stanowi aż 71 proc.

— W Polsce połowa wartości PKB wytwarzana jest przez sektor MSP. Takie firmy muszą inwestować, żeby się rozwijać. A leasing dobrze się sprawdza jako sposób finansowania potrzeb zakupowych — twierdzi Krzysztof Kuniewicz, wiceprezes i dyrektor zarządzający Siemens Finance. Zgadza się z nim Andrzej Krzemiński, przewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL.

— Ryzyko jest rozkładane między dane aktywa a leasingobiorcę, dlatego nie mamy problemu z finansowaniem zakupów nawet tych przedsiębiorców, którym wczoraj przyszedł do głowy pomysł na biznes, a dzisiaj chcą zacząć go realizować — twierdzi Andrzej Krzemiński.

Jego zdaniem, obecnie sytuacja ekonomiczna sprzyja rozwojowi na naszym rynku drobnych przedsiębiorców, a tym samym branży leasingowej. Zwraca także uwagę, że leasing dogania kredyt pod względem wartości finansowania.

— Na koniec ubiegłego roku łączna wartość aktywnego portfela branży leasingowej wyniosła 119,3 mld zł i była porównywalna z saldem kredytów inwestycyjnych rzędu 127 mld zł, udzielonych firmom przez banki — zwraca uwagę Andrzej Krzemiński. Przywołuje wyniki badania SAFE, opublikowanego pod koniec 2017 r. przez KE. Wynika z niego, że dla 60 proc. polskich przedsiębiorców z sektora MSP leasing jest najbardziej istotnym źródłem finansowania inwestycji.

Jednocześnie rozważają oni skorzystanie z tego instrumentu w przyszłości. Co więcej, małe i średnie podmioty chętniej korzystają też z wynajmu długoterminowego, który od leasingu różni się głównie brakiem możliwości wykupu pojazdu po zakończeniu umowy. Do tej pory wynajem był domeną większych przedsiębiorstw. Jednak w minionym roku wzrost, jeśli chodzi o tego typu wynajem, okazał się najwyższy od sześciu lat i wyniósł 13,1 proc. — głównie ze względu na coraz większą popularność wśród MSP.

— Wydaje się, że chęć posiadania jest już passē i przedsiębiorcy wolą auta wynajmować. Ten trend powinien się utrzymać — mówi Leszek Pomorski, członek zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).

W co inwestują firmy

Przedsiębiorcy w ubiegłym roku najczęściej finansowali leasingiem pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 tony. Na drugim miejscu są maszyny i inne urządzenia, w tym IT, oraz środki transportu ciężkiego. Na wyniki w sektorze maszyn i urządzeń wpłynęła głównie dobra koniunktura w przemyśle, przyspieszenie wzrostu gospodarczego i wykorzystanie funduszy unijnych z perspektywy na lata 2014-20. Łączna wartość maszyn i urządzeń sfinansowanych przez branżę leasingową w ubiegłym roku wyniosła 18,5 mld zł i była wyższa o 20,4 proc. w porównaniu z 2016 r. Największym zainteresowaniem cieszyły się maszyny rolnicze, sprzęt budowlany, maszyny do produkcji tworzyw sztucznych i obróbki metali oraz IT.

Idzie nowe

Leasingodawcy także w tym roku spodziewają się, że wartość sfinansowanych przez nich aktywów wzrośnie o 15 proc. Będzie to szósty rok z rzędu z dwucyfrowym tempem rozwoju. — Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, że teraz trzeba wkroczyć na kolejny etap rozwojui musimy klientom zaproponować coś nowego — mówi Andrzej Krzemiński. Branża skupi się na unowocześnianiu usług.

— Chcemy automatyzować kolejne etapy obsługi transakcji leasingowych i budować nowe kanały pozyskiwania klientów i współpracy z nimi. W zakresie cyfryzacji wystąpimy o kilka zmian do regulatora. Wierzymy np., że dowód rejestracyjny może istnieć w formie elektronicznej i że podpisywanie umów leasingowych nie musi odbywać się na papierze — mówi Andrzej Krzemiński.

Nowych technologii w dość skostniałej branży leasingowej trudno byłoby na dłuższą metę uniknąć. Już widać, że pęd ku nim udzielił się także temu segmentowi rynku finansowego. Od niedawna swój leasing przez internet, jako formę płatności online, oferuje LeaseLink. Jego śladem poszedł także Siemens Finance, uruchamiając do złudzenia podobną usługę Simply Lease. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Leasing rośnie dzięki mikrofirmom