LEKTURY
Petrochemia inwestuje
Inwestycje w zakład produkcyjny są warunkiem koniecznym, ale nie wystarczającym do tego, by być liczącym się graczem na rynku paliw, w momencie gdy do gry wchodzą gigantyczne koncerny zachodnie — mówi Konrad Jaskóła, prezes zarządu Petrochemii Płock. — Aby nie dać się zjeść, potrzebujemy w miarę dużej, a przede wszystkim sprawnej infrastruktury rynkowej. Budujemy własne stacje benzynowe. Ale to mało. Wiążemy się umowami z posiadaczami jednej lub kilku stacji, tak by działały pod naszym logo. Zakładamy, że w roku 2000 w sumie takich stacji, własnych i związanych długoletnimi umowami, będziemy mieli około 1000. Ale to jeszcze mało. Dopiero kiedy nastąpi pełny związek Petrochemii z CPN — taka infrastruktura pozwoli sprzedać odbiorcy detalicznemu około 50 procent produkowanych przez Petrochemię paliw. Porównywalne koszty produkcji oraz jakość paliw, kontrolowana od chwili produkcji aż do baku samochodu, pozwolą na uczciwą konkurencję z zachodnimi koncernami. Bo przy porównywalnych kosztach wytwarzania i podobnych kosztach transportu będziemy czerpali zyski z renty geograficznej, jaką daje nam położenie w centrum Polski.
„Rynek Zamówień Publicznych“, nr 38/1998r.
Ceny reklam w telewizji
Bardzo ważnym czynnikiem, mającym wpływ na ceny, jest struktura rynku (niezależnie od branży), a tym samym poziom jego monopolizacji. Wiadomo, że w sytuacji monopolistycznej lub quasi-monopolistycznej elastyczność cen jest duża. Podniesienie ceny np. o 50 proc. nie powoduje spadku dochodów stacji, a redukuje tylko skutecznie popyt. Jeśli taka sytuacja ma miejsce, nadawca (producent) będzie podnosił ceny i korzystał z uprzywilejowanej pozycji na rynku.
„Impact“, wrzesień 1998
Sklep w kopercie
Mailing w polskim wydaniu jest dość siermiężny, najczęściej oznacza włożenie czegoś do koperty i przesłanie na adres potencjalnego lub aktualnego klienta. Często zdarza się, że przesyłka zawiera tylko jeden z elementów, które składają się na ten sposób komunikacji. Wymienia je każdy podręcznik marketingu bezpośredniego. Kompletna przesyłka to: l list, który mówi „zrób to”; l broszura, folder; l środek odpowiedzi (kupon zwrotny, koperta, karta pocztowa z adresem nadawcy), umożliwiająca reakcję na przesłaną ofertę, a więc zakup, uzyskanie dodatkowych informacji itp.
To wszystko w kopercie, której wygląd powinien być na tyle intrygujący, by skłonić odbiorcę do natychmiastowego otwarcia przesyłki.
„Marketing serwis“, wrzesień 1998