Lektury

Andrzej Siłuszek
23-10-1998, 00:00

LEKTURY

Popyt na sprzęt AGD

Badania rynku AGD wskazują na wzrost tzw. popytu pierwotnego, czyli sprzętu kupowanego po raz pierwszy. Jest to nieco zaskakujące wobec całkowitej stagnacji w budownictwie mieszkaniowym. Wydaje się zatem, że wzrost takiego popytu, przede wszystkim na lodówki, kuchenki i pralki, wynika bardziej ze wzrostu dochodów sporej części społeczeństwa niż z zasiedlania nowych mieszkań.

Pozostałą część popytu na sprzęt AGD stanowi tzw. popyt restytucyjny, czyli wynikający z wymiany starego sprzętu na nowy. W Europie Zachodniej sprzęt wymieniany jest co 7-8 lat, a okres jego życia wynosi 10 lat. W Polsce średni okres użytkowania pralki wynosi 18 lat, lodówki 22, a kuchenki gazowej 28 lat. Żywotność tego sprzętu jest jednak dużo niższa, więc wydłużony okres eksploatacji okupywany jest albo koniecznością korzystania z częściowo niesprawnych urządzeń, albo też częstą i kosztowną naprawą.

Z badań statystycznych wynika, że 98 proc. gospodarstw domowych ma pralki, ale tylko 65 proc. ma pralki automatyczne. Standard wyposażenia kuchni to kuchenka gazowa, rzadziej elektryczna, i lodówka. W ostatnich latach badania rynkowe odnotowują wzrost zainteresowania zmywarkami do naczyń i kuchenkami mikrofalowymi. Niestety, ceny tych urządzeń są zbyt wysokie w stosunku do możliwości finansowych przeciętnego gospodarstwa domowego.

Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na energooszczędność, bezpieczeństwo użytkowania, a także, co jest sporym zaskoczeniem, na ekologiczność materiałów, z jakich sprzęt jest wykonany. Coraz większą wagę przywiązuje się też do tego, czy urządzenie ma odpowiednie polskie atesty i certyfikaty. Równie ważnym aspektem zaczyna być wzornictwo. Zgodnie ze światową tendencją w tej branży, największym powodzeniem cieszą się najmodniejsze ostatnio na świecie przedmioty o zaokrąglonych, łagodnych kształtach i w pastelowych kolorach.

Coraz częściej klienci przy zakupie sprzętu AGD przestają kierować się kryterium niskiej ceny. Większą uwagę zwraca się na markę, kierując się często potoczną opinią o trwałości i niezawodności. Coraz częściej wybiera się też urządzenia bardziej zaawansowane technicznie, oferujące szersze możliwości programowe.

Według prognoz firm badających rynek, w czasie najbliższych paru lat powinno dojść do znacznego zniwelowania 30-proc. różnicy w wyposażeniu mieszkań, jaka istnieje między nami a krajami Unii Europejskiej. Szacuje się, że sprzedaż sprzętu AGD w Polsce będzie rosła w tempie ponad 10 proc. rocznie.

„Magazyn AGD”, październik 1998

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Andrzej Siłuszek

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu