Lektury

Marek Matusiak
opublikowano: 1999-05-27 00:00

LEKTURY

Reklama w Internecie

Światową liczbę użytkowników Internetu szacuje się na 160-180 mln osób — w zależności od tego, czy uwzględnia się osoby niepełnoletnie. To całkiem spora liczba potencjalnych klientów dla sprzedawców, mediów i przede wszystkim reklamy. Minęły już czasy, kiedy największymi internetowymi reklamodawcami były firmy związane z branżą teleinformatyczną. Teraz palmę pierwszeństwa przejmują sprzedawcy płyt kompaktowych i książek.

Według szacunków IDC Research w bieżącym roku przedsiębiorstwa związane z usługami finansowymi wydadzą na działalność w Internecie 16,6 mld USD, firmy z sektora usługowego — 24 mld USD, natomiast media oraz firmy komunikacyjne — około 11 mld USD, Do 2002 roku sumaryczna wielkość tych wydatków ma wzrosnąć do 203 mld USD. Gros tych wydatków pochłania reklama, z której przychody przekroczyły w 1998 roku 1 mld USD, co oznacza blisko dwukrotny wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Najczęściej reklamowane są usługi związane z handlem (27 proc.), przemysłem komputerowym (24 proc.), usługami finansowymi (16 proc.) i telekomunikacją (11 proc.). Z kolei najczęstszą metodą reklamy są bannery reklamowe (53 proc.) oraz sponsoring (30 proc.).

„Teleinfo“

Sprzeciw audytorów

Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Sejm nie zajął się nowelizacją ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie. Projekt w tej wersji, jaką rząd przesłał do Sejmu, wywołał ogromny sprzeciw firm audytorskich.

Autorem projektu było Ministerstwo Finansów. Chodziło generalnie o to, by ułatwić dostęp do zawodu biegłego rewidenta. Dziś biegłych jest około 7,8 tys., z czego pół tysiąca to pracownicy aparatu skarbowego.

Głównie z tego właśnie powodu — niewielkiej liczby biegłych i wygórowanych cen za ich usługi — Sejm przedłużył w ubiegłym roku trzyletni okres na poddanie się badaniu przez małe firmy, a w tym roku podniósł pułap przychodów, powyżej których trzeba prowadzić pełną rachunkowość. Teraz nowe zasady badania sprawozdań w małych firmach ma określić przygotowana już przez resort nowelizacja ustawy o rachunkowości.

Na razie dyskusje wywołuje druga ustawa — nowelizacja przepisów o biegłych rewidentach i ich samorządzie. Najbardziej kontrowersyjne są dwie proponowane zmiany. Jedna to wyłączenie z udziału w samorządzie zawodowym podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych, czyli firm audytorskich. Druga to umożliwienie wykonywania zawodu biegłego rewidenta przez osoby nie zatrudnione w firmach audytorskich.

„Rzeczpospolita“