Lektury

Marek Matusiak
opublikowano: 2000-06-14 00:00

LEKTURY

Furtką na komin

Pierwszego czerwca weszła w życie ustawa mająca zlikwidować tak zwane kominy, czyli w sposób radykalny przyciąć zarobki prezesów i członków zarządów spółek skarbu państwa. Na razie jednak w niczyim portfelu nie ubyło ani złotówki. Nic więc dziwnego, że nie widać też spektakularnych dymisji; jedyną ofiarą ustawy — jak do tej pory — był wiceprezes TVP, który zrezygnował z pracy w ramach protestu, lecz kłopotów ze znalezieniem następcy nie było. Prawo pozostaje martwe i stan ten może potrwać dobre kilka miesięcy.

Pamiętamy, że ustawę ograniczającą zarobki prezesów do równowartości sześciu pensji krajowych Sejm i Senat przyjęły z jednomyślnością, z jaką parlamentarzyści głosują tylko przy podnoszeniu własnych uposażeń. Dlaczego więc ten sukces, który spłodziło aż tylu ojców, już po kilku miesiącach został sierotą?

O tym, że ustawa jest niedobra i nie spełni pokładanych w niej nadziei, od początku wiedzą wszyscy, ale przedstawiciel żadnej partii nie powie tego głośno. Byłoby to bowiem poczytane za obronę finansowego rozpasania w przedsiębiorstwach kontrolowanych przez państwo. Rozpasania — co najważniejsze — nie uzasadnionego wynikami ekonomicznymi. Jednak stanowienie prawa, którego sami twórcy nie szanują, powoduje skutki jeszcze gorsze — zachęca bowiem całe społeczeństwo do jego lekceważenia.

„Polityka”

Szkolenia w cenie

Wyszkolenie personelu jest procesem żmudnym, ale w perspektywie długofalowej bardzo opłacalnym, przede wszystkim dlatego, że dobrze wyszkoleni pracownicy są najlepszym narzędziem marketingowym sklepu. Praktycznie wszyscy pracownicy supermarketów podlegają szkoleniom stanowiskowym. W większości z nich stosuje się systemy ocen pracowników, co pozwala wyłaniać osoby zdolne do koordynowania pracy w małych zespołach lub do kierowania działami.

Dla zagranicznych firm handlowych, które po 1990 roku zaczęły wchodzić na polski rynek, kształcenie kadr było niezbędnym procesem poprzedzającym uruchomienie działalności w naszym kraju. Przede wszystkim umożliwiono kadrze menedżerskiej odbywanie stażów zagranicznych. Edukacja zawierała elementy szkoleń międzynarodowych, uwzględniających aspekty kulturowe i środowiskowe.

Większość handlowych przedsiębiorstw planuje rozwój zawodowy swoich pracowników, stwarzając im możliwość awansu poziomego (doskonalenie umiejętności — specjalizacja) oraz awansu pionowego (w hierarchii stanowisk). Dużą wagę firmy przywiązują do stopniowego osiągania większej doskonałości w zawodzie i zdobywania nowych umiejętności. Przy czym szkolenie i rozwój zawodowy pracowników jest ściśle skorelowany z rozwojem sieci i przygotowaniem kadry dla nowo uruchamianych supermarketów.

„Supermarket News”