Od wejścia do Polski koreańskiego koncernu LG (w 2005 r. w partnerstwie z Philipsem) rząd konsekwentnie wspiera jego inwestycje. Dostał grunt za symboliczną złotówkę oraz rządowy grant (w 2008 r. został okrojony, bo inwestycja w telewizory LCD okazała się nie do końca trafiona). Przy przejściu na produkcję baterii do samochodów elektrycznych w 2016 r. Koreańczycy ponownie dostali rządowe wsparcie na budowę fabryki za 1,3 mld zł. Rok później, na rozbudowę zakładu za 4,5 mld zł, otrzymali rekordowy grant wysokości 242,6 mln zł. W ostatnich dniach ubiegłego roku firma podpisali kolejną umowę na grant: nieco ponad 76,16 mln zł w dwóch ratach po 38 mln zł w latach 2023-24.
Projekt przyspiesza
To grant na projekt realizowany od 2020 r., który zakończy się 31 sierpnia tego roku. Cała inwestycja ma być warta 1,697 mld zł, a w jej wyniku firma zatrudni 500 osób, w tym 249 z wyższym wykształceniem. W LG Energy Solution Wrocław (LGES) pracuje obecnie ponad 3,1 tys. osób. Firma zobowiązała się do współpracy z uczelniami wyższymi (chodzi m.in. o organizowanie praktyk i staży, studia dualne, zlecanie badań), na którą przeznaczy 11,4 mln zł. LGES zadeklarował też, że 30 proc. kosztów komponentów i usług niezbędnych do wytwarzania akumulatorów elektrycznych i ich części będzie ponosić w firmach prowadzących działalność produkcyjną lub usługową w Polsce.
Czwarty już etap rozbudowy zakładu LGES ogłosił w styczniu ubiegłego roku, gdy otrzymał decyzję o wsparciu inwestycji z tarnobrzeskiej specjalnej strefy zarządzanej przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Parametry były nieco inne, ale chodzi o ten sam projekt. Firma obiecała do 31 grudnia 2022 r. zatrudnić 500 osób i zainwestować 302,9 mln EUR (1,379 mld zł). Poinformowała wówczas, że w wyniku realizacji projektu całkowita kwota nakładów przekroczy 3,1 mld EUR (14,1 mld zł), a zatrudnienie sięgnie nawet 10 tys. osób. Po zakończeniu czwartego etapu inwestycji fabryka akumulatorów EV w Kobierzycach będzie największa na świecie, a jej moce produkcyjne wyniosą 100 GWh. Dla porównania: zdolność produkcyjna Gigafactory Tesli w Nevadzie wynosi 35 GWh rocznie.

Na początku lutego LGES poinformował, że w tym roku zainwestuje na świecie 5,2 mld USD i zamierza zwiększyć sprzedaż o około 8 proc. Według firmy konsultingowej Deloitte globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych szacowana na 2,5 mln pojazdów w 2020 r. ma wzrosnąć ponad 12-krotnie — do 31,1 mln przed 2030 r.
Efekt kuli śnieżnej
Od momentu budowy fabryki akumulatorów przez LG do Polski nieustannie napływają inwestycje z sektora elektromobilności. W Polsce są obecne takie firmy jak: Guotai Huarong, Umicore, Northvolt, SK, Foosung czy Johnson Matthey.
Na początku tego roku rozbudowę fabryki w Kobierzycach ogłosił Enchem, koreański dostawca LG, który produkuje elektrolit — inwestuje 240 mln zł w produkcję soli litu wykorzystywanego w bateriach (dziś nie robi tego nikt w Europie).
W ubiegłym roku SK Nexilis zapowiedział budowę fabryki folii miedzianej do baterii do samochodów elektrycznych za 2,7 mld zł.
Tyle firm podpisało w 2021 r. umowy na rządowe granty — obiecują 11,39 mld zł inwestycji i 3502 miejsc pracy