Lider cyfrowego eksportu

DI
opublikowano: 08-12-2020, 20:00

Senetic – to zdobywca nagrody głównej w kategorii Lider cyfrowego eksportu. Wyróżnione zostały firmy Answear.com i Spiżarnia.

Nie do wiary. Choć o śląskim start-upie mało kto słyszał, sprzedaje on sprzęt i programy IT oraz rozwiązania chmurowe w 150 krajach, a w prawie 30 ma swoje oddziały. Kolejne zdziwienie: Senetic powstał w kryzysowym 2008 r., kiedy wiele firm technologicznych ogłaszało bankructwa i zwalniało tysiące pracowników.

Zaczęło się od małego sklepu internetowego, uruchomionego w Katowicach przez Marcina Białożyta. Mimo że placówka z początku skupiała się tylko na polskim rynku, już w pierwszym roku działalności osiągnęła 800 tys. zł obrotu. Następne lata przekroczyły oczekiwania założyciela – obroty rosły do 7, a potem 33 mln zł. W 2010 r. przedsiębiorca ruszył na podbój świata, otwierając przedstawicielstwo na Wyspach Brytyjskich.

– Pierwszym kierunkiem eksportowym miały być Niemcy, ale z powodu dużej konkurencji musieliśmy się stamtąd wycofać. Więcej szczęścia mieliśmy w Wielkiej Brytanii, a później w Rumunii, Hiszpanii i Włoszech. Kolejne lata upłynęły pod znakiem pozyskiwania dalszych geograficznie rynków. Nie licząc Rosji, były to Brazylia, Indie, Meksyk i Singapur – wymienia Marcin Białożyt.

W Polsce i za granicą Senetic zatrudnia 200 osób, prowadzi 92 sklepy online, obsługuje 2 mln klientów rocznie. W 2018 r. przedsiębiorstwo osiągnęło 340 mln zł przychodu, z czego aż 75 proc. pochodziło z eksportu. Największe profity przynoszą mu oddziały we Francji, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Obiecującym rynkiem jest Izrael. Jeśli chodzi o naszych zachodnich sąsiadów, Marcin Białożyt nie odpuścił i w końcu dokonał udanej ekspansji rynku niemieckiego: w latach 2016-18 Senetic zwiększył tam obroty... dwukrotnie.

– Nie licząc innowacyjnych produktów i reklam w mediach społecznościowych, naszym kluczem do sukcesu są złożone z profesjonalistów lokalne zespoły handlowe – ujawnia szef spółki Senetic.

Początkowo firma ze Śląska oferowała urządzenia Cisco, HP oraz oprogramowanie Adobe i Symantec. Dziś w jej ofercie znajdują się m.in. usługi cloudowe Office 365 i Microsoft Azure. Katowicki start-up jest też znaczącym dostawcą urządzeń sieciowych renomowanych światowych marek. Oferuje także rozwiązania serwerowe, sprzęt komputerowy, systemy zasilania awaryjnego i oprogramowanie znanych producentów, m.in. Ubiquiti, MikroTik, Cisco, VMware czy HPE.

Krakowska spółka e-commerce, której założycielem, prezesem i głównym akcjonariuszem jest Krzysztof Bajołek. Działa od 2011 r. Oferuje 90 tys. produktów 350 światowych marek. 70 proc. przychodów firmy pochodzi z rynków zagranicznych (Czechy, Słowacja, Rumunia, Węgry, Ukraina, Bułgaria).

Lubelski dystrybutor towarów z branży FMCG (słodycze, przetwory, wędliny, nabiał i artykuły chemiczno-kosmetyczne). Spółka powstała w 2004 roku. Działa w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Holandii i Belgii. Dostarcza produkty bezpośrednio do klientów. Właścicielami firmy są Dariusz Jeleniewski i Karol Wroński.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane