LiveChat Software to druga pod względem kapitalizacji spółka z branży IT i największa działająca w modelu SaaS na warszawskiej giełdzie. Firma, która 98 proc. przychodów realizuje za granicą, uruchomiła właśnie LiveChat Incubator, który ma wspierać projekty pomagające w przełamywaniu barier w komunikacji online.
— W LiveChat Software zbudowaliśmy nie tylko produkty wykorzystywane przez klientów z ponad 150 krajów, ale też platformę deweloperską, marketplace i kanały dystrybucji o globalnym zasięgu. Chcemy podzielić się tymi zasobami i narzędziami, a także naszą wiedzą i doświadczeniem z młodymi zespołami o wielkich ambicjach i sposobie myślenia podobnym do naszego — mówi Szymon Klimczak, szef marketingu w LiveChat Software, a także członek konsorcjum akcjonariuszy kontrolujących spółkę.
— Do współpracy zapraszamy zarówno start-upy technologiczne dysponujące już swoimi produktami, jak też zespoły, które dopiero zbierają pierwsze doświadczenia, a nawet pojedyncze osoby szukające wsparcia dla swoich pomysłów — dodaje Filip Jaskólski, chief product officer w LiveChat Software.
Zespoły, które wezmą udział w projekcie LiveChat Incubator, dostaną dostęp m.in. do: bazy ponad 35 tys. klientów produktów LiveChat Software’u i marketplace’u, z którego korzystają, programu partnerskiego, w ramach którego działa ponad 10 tys. afiliantów i resellerów, zaplecza technologicznego obejmującego narzędzia i infrastrukturę opartą m.in. na takich dostawcach jak IBM czy Amazon, programu deweloperskiego, w którym zarejestrowanych jest około 20 tys. zewnętrznych deweloperów oraz systemu, w ramach którego użytkownicy przeprowadzili w 2021 r. ponad 900 mln interakcji.
Zamysłem inkubatora nie jest inwestycja kapitałowa, choć LiveChat jej nie wyklucza.
— Nie jesteśmy funduszem i nie widzimy siebie jako inwestora finansowego, który dziś inwestuje w jakiś projekt, żeby go potem sprzedać z zyskiem. Inwestycja kapitałowa może się pojawić, ale raczej na koniec drogi niż na jej początku. Do tej pory nie zrobiliśmy żadnej akwizycji, inkubator może do niej teoretycznie prowadzić — informuje Szymon Klimczak.

Ważniejsza od potencjalnej inwestycji jest dalsza rozbudowa systemu czy wzrost liczby aplikacji w jej marketplasie. Właśnie pod tym kątem będą oceniane projekty.
LiveChat Software ma już istotne doświadczenie w budowaniu nowych produktów, również z partnerami zewnętrznymi. Przykładem jest ChatBot. Założenia produktu, z którego obecnie korzystają tysiące klientów, w tym takie marki jak: Kayak, Danone czy UEFA, przedstawił trzyosobowy zespół, który uczestniczył w hackathonie zorganizowanym przez firmę. Obecnie ten zespół nadal stanowi trzon ekipy doskonalącej rozwiązanie generujące już około miliona złotych miesięcznych powtarzalnych przychodów.
Wewnątrz firmy powstały też inne produkty: KnowledgeBase i HelpDesk. Natomiast w bliskiej współpracy z firmą SnapCall zbudowano integrację umożliwiającą m.in. połączenia głosowe i wideo z poziomu aplikacji LiveChat. Polska i francuska firma wspierają się też w pozyskiwaniu klientów.