Lockheed Martin zadowolony z dotychczasowego wdrażania offsetu mimo braku Tetry

22-01-2004, 15:49

ISB: Chociaż nie zaczęto wdrażania systemu łączności Tetra o wartości 700 tys. dolarów, którego budowę resort spraw wewnętrznych chciał rozpocząć z początkiem tego roku, przedstawiciel Lockheed Martin Aeronautics Company w Polsce (LM) jest zadowolony z postępów programu offsetowego. LM uważa, że dokonał znaczącego postępu we wdrażaniu pierwszego etapu programu offsetowego związanego z dostawą dla Polski samolotów F-16, powiedział w czwartek Philip N. Georgariou, dyrektor ds. offsetu Lockheed Martin w Polsce

”Mimo, że program offsetowy trwa dopiero dziewięć miesięcy, rozpoczęliśmy wdrażanie 25 projektów offsetowych. Pięć kolejnych potencjalnych zobowiązań offsetowych zostało już przygotowanych, zaś osiem nowych projektów zostało zidentyfikowanych” – powiedział Georgariou na spotkaniu z dziennikarzami.

Ani Georgariou, ani wiceminister gospodarki Jacek Piechota nie chcieli się podjąć oceny poziomu dotychczasowego finansowego zaangażowania w przedsięwzięcia związane z offsetem.

„Nie chcemy zbyt wcześnie dokonywać szacunków wartości projektów zrealizowanych w roku 2003. Dokonamy tego wspólnie z ministerstwem gospodarki i Komitetem Offsetowym, po złożeniu raportu” – stwierdził Philip N. Georgariou.

„Czekamy na pierwszy raport LM dotyczący offsetu, który powinien wpłynąć do końca marca. Na pierwszą ocenę finansową przyjdzie czas po trzech latach” – powiedział wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Jacek Piechota.

Zgodnie z ustawą offsetową LM musi co pół roku składać w resorcie gospodarki formalny raport, którego zadaniem jest przedstawienie osiągnięć offsetowych oraz wniosków o odpowiednie kredyty offsetowe dla wykonania poszczególnych projektów.

Pierwszy raport obejmujący cały rok 2003 od chwili podpisania umowy LM ma złożyć w ministerstwie do 31 marca 2004 roku.

Według umowy offsetowej podpisanej pomiędzy Lockheed Martin i rządem RP w kwietniu 2003 roku, w okresie 10 lat Lockheed musi wykonać projekty offsetowe o łącznej wartości 6,028 mld USD.

„Ja o takiej opinii rządu nic nie wiem. Na najbliższe posiedzenie rządu ministerstwo ma przygotować informację o stopniu zaawansowania realizacji offsetu” – powiedział Piechota, odpowiadając na pytanie dziennikarzy dotyczące słabej oceny offsetu dokonanej przez ministra spraw zagranicznych Włodzimierza Cimoszewicza.

Współpraca LM z polskimi firmami z przemysłu zbrojeniowego, takimi jak PZL Mielec, WSK Rzeszów, Instytut Lotnictwa, WSK Bydgoszcz, WZL-4, PZL-ETC Warszawa i Bumar-Łabędy to według Georgariou najważniejsze z projektów offsetowych związanych z kontraktem na dostawę przez LM do Polski 48 samolotów F-16C/D, których wdrażanie już zaczęto.

Wśród projektów, których wdrażania jeszcze nie rozpoczęto, są m.in. wart 700 tys. USD system łączności dla służb mundurowych Tetra, oparty na Tetrze ogólnopolski system powiadamiania ratunkowego i zarządzania kryzysowego - Command & Control (C2) o wartości 1 mld zł, jak również mający powstać w ramach offsetu Rejestr Usług Medycznych (RUM).

Według ubiegłorocznych zapowiedzi resortu spraw wewnętrznych budowa Tetry miała się rozpocząć na początku 2004 roku i potrwać trzy lata.

Według Georgariou, nie ma opóźnienia we wdrażaniu Tetry, C2 i RUM.

„Od podpisania kontraktu offsetowego projekty te musiały przejść pewne modyfikacje zgodnie ze zmieniającymi się warunkami prawnymi i biznesowymi” – dodał Philip N. Georgariou.

Dla budowy Tetry, ComputerLand, Prokom, Tel-Energo i Motorola powołały spółkę TSP, w której poszczególne firmy mają odpowiednio 21%, 30%, 14% i 35% udziałów. ComputerLand i Prokom mają zająć się integracją oprogramowania Tetry, Motorola dostarczyć wytwarzane w Radmorze aparaty, zaś Tel-Energo dostarczyć częścią infrastrukturalną, czyli zająć się przesyłem danych w oparciu o sieć światłowodową i maszty.

Wykonawcą systemu RUM jest spółka RUM IT, w skład której wchodzą ComputerLand i Prokom.

Wśród głównych pośrednich projektów offsetowych znalazły się ustanowienie Akceleratora Łódzkiego, rozpoczęcie produkcji samochodu Astra T-3000 przez Opel Polska, podpisanie umowy dotyczącej transferu technologii dla Grupy Lotos SA (dawniej Rafinerii Gdańskiej). (ISB)

apsz/tom

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Lockheed Martin zadowolony z dotychczasowego wdrażania offsetu mimo braku Tetry