Lody kłócą się o trufle

JBR
opublikowano: 15-03-2007, 00:00

Czy wnętrze loda może być wzorem przemysłowym?

Czy wnętrze loda może być wzorem przemysłowym?

Rozstrzygnie to Naczelny Sąd Administracyjny.

Wzorem przemysłowym jest nowa i indywidualna postać wytworu, czyli to, co widać w trakcie normalnego jego użytkowania — zakłada prawo własności przemysłowej. Ale Przedsiębiorstwo Produkcji Lodów Koral z Limanowej zarejestrowało jako wzór tzw. trufle lodowe — okrągłe lody z nadzieniem w środku. Zaprotestowała konkurencja, firma Anita z Działoszyna, i półtora roku temu wzór został unieważniony.

Urząd Patentowy (UP) zgodził się z Anitą, że po pierwsze wzór nie jest nowy, bo podobne lody widniały w katalogach targowych co najmniej na trzy lata przed rejestracją, a po drugie — w ogóle nie powinien zostać zastrzeżony, ponieważ jego integralną częścią jest wnętrze, czyli owo nadzienie. Wzór przemysłowy zaś to zewnętrzna postać. Rok temu sąd pierwszej instancji podtrzymał rozstrzygnięcie UP, wczoraj skarga Korala na unieważnienie trafiła na wokandę Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA).

— Nie przeczymy, że wzorem może być to, co widoczne w trakcie normalnego użytkowania. Ale przecież nie da się używać środka spożywczego bez naruszenia jego integralności. Sporne nadzienie uwidacznia się w trakcie normalnego używania loda, czyli jego jedzenia — przekonywał Bogusław Kler, rzecznik patentowy Korala.

Anna Korbela, radca prawny Anity, skupiła się na udowadnianiu, że wzór Korala nie był nowy.

— Taki wzór jest znany na świecie od wielu lat. Kuli z nadzieniem nie wymyślił Koral, na południu Europy trufla lodowa to po prostu nazwa dania jak tiramisu. Koral zawłaszczył ogólnodostępne rozwiązanie — mówiła Anna Korbela, pokazując włoski katalog z 1999 r., w którym widnieją lodowe kule z nadzieniem.

NSA wyda wyrok w przyszłym tygodniu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: JBR

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu