Logistyka w centrum przemian

Adam Łaba
opublikowano: 2025-10-13 15:21

Przyszłość branży to zrównoważony rozwój, technologia i człowiek – to wnioski z najnowszej edycji organizowanego przez Puls Biznesu forum, które już po raz dwudziesty drugi zgromadziło w Warszawie najważniejsze postacie branży TSL.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W dniach 6–7 października 2025 roku w warszawskim hotelu Arche Krakowska odbyło się XXII Forum Polskich Menedżerów Logistyki „Polska Logistyka”. To coroczne wydarzenie gromadzi liderów rynku, ekspertów i praktyków, którzy wspólnie analizują najważniejsze trendy, wyzwania i kierunki rozwoju branży. Spotkanie, moderowane przez popularnego prezentera telewizyjnego Radosława Brzózkę, stało się platformą inspirujących debat o roli logistyki w świecie nieustannych zmian.

Podczas tegorocznego forum szczególną uwagę poświęcono wpływowi automatyzacji, cyfryzacji oraz geopolityki na kształt łańcuchów dostaw. Dyskutowano o systemie kaucyjnym, regulacjach CBAM, zrównoważonej logistyce i rosnącej roli technologii – od sztucznej inteligencji po metaverse. W centrum rozmów znalazł się człowiek – jego kompetencje, zaangażowanie i odporność na wyzwania codzienności. Uczestnicy podkreślali, że nowoczesna logistyka to nie tylko technologia i transport, ale przede wszystkim współpraca, odpowiedzialność i otwartość na zmianę.

Zmiany w logistyce

Ostatnie lata były dla branży logistycznej okresem intensywnych wyzwań i konieczności szybkiego dostosowywania się do dynamicznie zmieniających się warunków. Wojna w Ukrainie, napięcia handlowe między USA a Chinami, rosnące koszty transportu i energii oraz nowe regulacje w Europie i Azji w znaczący sposób wpłynęły na funkcjonowanie globalnych łańcuchów dostaw.

XXII Forum Polskich Menedżerów Logistyki


W trakcie konferencji o konsekwencjach tych procesów mówili m.in. Ignacy Morawski, główny ekonomista Pulsu Biznesu, oraz dr Sławomir Dębski z College of Europe in Natolin, były szef Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych. Podkreślali, że geopolityka stała się dziś jednym z kluczowych czynników kształtujących decyzje inwestycyjne i operacyjne w logistyce, a nowe regulacje zmuszają firmy do strategicznego myślenia i większej elastyczności w działaniu.

Warto podkreślić, że tegoroczna edycja Forum pokazała, iż mimo trudnych uwarunkowań rynkowych branża logistyczna pozostaje niezwykle dynamiczna i otwarta na innowacje. Uczestnicy zgodnie zaznaczali, że kluczem do odporności sektora jest współpraca, wymiana wiedzy i gotowość do adaptacji – zarówno w wymiarze technologicznym, jak i organizacyjnym. Forum stało się przestrzenią nie tylko do rozmów o wyzwaniach, ale też do poszukiwania wspólnych rozwiązań, które pozwolą logistyce sprostać nowym realiom gospodarczym.

Technologie dla logistyki

Podczas forum wiele uwagi poświęcono roli nowoczesnych technologii, które coraz mocniej zmieniają sposób funkcjonowania branży logistycznej – od komunikacji z klientem po optymalizację procesów operacyjnych. Doskonałym przykładem jest FedEx, który wdrożył rozwiązanie umożliwiające tłumaczenie rozmów w czasie rzeczywistym. Dzięki temu klienci mogą kontaktować się z firmą w swoim języku, a system automatycznie przekłada treści, zachowując spójność i profesjonalizm komunikacji.

Rafał Mikuła
Business Unit Director, Human Group

Jaka jest przewaga człowieka nad AI? Ludzie potrafią się zaadaptować. Gdy trzeba szybko podjąć decyzję i dostosować ją do zmieniających się okoliczności – zrobimy to. Bot będzie czekał, aż człowiek zdecyduje. Na przykład, jeśli paczka zaginie w magazynie – to człowiek ją znajdzie, nie maszyna.

– Pomimo wykorzystania nowoczesnych technologii, ostatecznie to człowiek pozostaje kluczowy. To on decyduje o treści, tonie wypowiedzi i poziomie empatii, dopasowując komunikację do indywidualnych potrzeb klienta. Technologia wspiera proces, ale nie zastępuje wartości relacji międzyludzkich – mówiła Karolina Ołówek-Solińska, senior customer care manager, FedEx Express.

Innym przykładem praktycznego zastosowania technologii jest zwiększanie bezpieczeństwa i efektywności procesów załadunkowych. W magazynie Fresh Logistics Polska, należącym do Grupy Raben, wdrożono system Elcar DOCK, który automatyzuje kontrolę pracy ramp i pojazdów.

– Produkujemy szereg czujników, które można zamontować na rampie załadunkowej. Dane są odczytywane przez sensory i przesyłane do systemu komputerowego. Dodatkowo działa szereg mechanizmów zabezpieczających – na przykład, jeśli ciężarówka zacznie się ruszać podczas załadunku, system natychmiast uruchamia alarm – wyjaśnił Piotr Stasiak, dyrektor zarządzający, Elcar.

Oba przykłady pokazują, że technologie – od sztucznej inteligencji po automatykę czujników – nie tylko usprawniają operacje, ale też czynią logistykę bezpieczniejszą, bardziej precyzyjną i bliższą człowiekowi.

Automatyzacja buduje przewagę

Automatyzacja i robotyzacja w logistyce stają się nie tylko sposobem na przyspieszenie procesów, ale również narzędziem obniżania kosztów i zwiększania elastyczności operacyjnej. Ich implementację trzeba jednak przeprowadzać z rozwagą. Jednym z wyzwań są ukryte koszty wdrożeń technologicznych, które można zminimalizować dzięki niezależnym systemom zarządzania magazynem (WMS).

– To ważne, by nie być zależnym od jednego dostawcy. Niezależne WMS-y wspierają różne technologie, dają możliwość wyboru oraz łatwość rozbudowy i modyfikacji w przyszłości. W praktyce oznacza to również korzystniejsze warunki negocjacyjne – zaznaczył Sławomir Budzaj, WMS Competence Center Manager, PSI Polska.

Praktyczne zastosowanie automatyzacji w magazynach pokazuje firma Vanderlande. Jej technologia wspiera każdy etap procesów logistycznych – od magazynowania, przez transport i kompletację, aż po przygotowanie szybkich wysyłek.

– Automatyczny magazyn polega na implementacji technologii na poszczególnych etapach procesu logistycznego – np. robotów, shuttle’ów, czy przenośników. To znacząco przyspiesza kompletację, poprawia poprawność przygotowania zamówień i skraca czas przesyłek. Precyzja i szybkość są tu kluczowe – tłumaczy Katarzyna Błaszkiewicz, Business Development Manager CEE, Vanderlande.

Automatyzacja nie ogranicza się jednak do procesów technicznych – zmienia także obszar zasobów ludzkich w logistyce, tworząc nowe kompetencje dla pracowników.

– Automatyzacja z jednej strony zastępuje ludzi, ale z drugiej tworzy nowe kompetencje. Osoby przenoszone są do innych obszarów, a AI i analizy danych pomagają lepiej dopasować pracę do pracownika, wspierając zarówno klientów, jak i rozwój kadry – mówi Rafał Mikuła, Business Unit Director, Human Group.

E-commerce i zachowania klientów

Kanał sprzedaży internetowej w Polsce odpowiada dziś za około 8–10 proc. całego handlu, a jego znaczenie stale rośnie. Coraz większą rolę odgrywa tu segment spożywczy – sklepy oferują dostawy do domów, a konsumenci oczekują szybkich i wygodnych rozwiązań zakupowych. Zmieniają się także trendy zakupowe, napędzane przez młodsze pokolenia, które stawiają na wygodę, technologie i dostępność produktów w sieci.

– E-commerce jest domeną młodego pokolenia. Osoby starsze często wolą odwiedzić sklep stacjonarny, porozmawiać ze sprzedawcą, mieć kontakt z człowiekiem. Młodzi konsumenci polegają na opiniach z internetu, na tym, jak jest stworzona platforma, czy można korzystać z aplikacji mobilnej. Również forma dostawy ma znaczenie – dlatego niedawno wprowadziliśmy dostawy Uberem, umożliwiające w kilkadziesiąt minut przesłanie nowego sprzętu do domu – wytłumaczył Piotr Wrzeszcz, Supply Chain Director, Media Saturn Holding Polska sp. z o.o.

Zmieniające się oczekiwania klientów idą w parze z rosnącą świadomością ekologiczną, która – pomimo odwrotu od polityki klimatycznej w USA po powrocie Donalda Trumpa i jego wsparcia dla przemysłu paliw kopalnych – w Europie i wśród młodego pokolenia pozostaje kluczowym trendem. Stawia to przed logistyką dodatkowe wyzwania, zwłaszcza w obszarze e-commerce. Jednym z rozwiązań mogą być innowacyjne koncepcje zarządzania przepływem towarów, oparte na współdzieleniu zasobów i większej efektywności operacyjnej.

– Jeśli chodzi o koszty dostawy i kwestie zrównoważonego rozwoju, warto wspomnieć o idei fizycznego internetu, która powstała kilka lat temu z myślą o transporcie międzynarodowym. Jej zaletą jest współdzielenie zasobów – towary mogą trafiać do punktów odbioru i być udostępniane wielu dostawcom, co zwiększa efektywność i ogranicza wpływ logistyki na środowisko – powiedział Sebastian Bień, Architekt Systemów Logistycznych, Westernacher.

Warto również wspomnieć o nowym trendzie w logistyce, czyli tzw. e-fulfilmencie. Jest to złożony proces obsługi zamówień internetowych – od momentu ich złożenia w sklepie online, przez kompletację i pakowanie, aż po dostarczenie produktu do klienta końcowego. W dobie rosnących oczekiwań konsumentów i presji na szybkość realizacji, centra e-fulfilmentowe stają się kluczowym elementem strategii firm e-commerce, łącząc technologię, logistykę i obsługę klienta w jednym ekosystemie.

– Przyspieszenie dostaw jest dziś niezwykle istotne. Magazyn e-fulfilment nie jest już tylko miejscem składowania towarów, ale stał się integralną częścią strategii budowania relacji z klientami. Zwroty są tego najlepszym przykładem – szybszy proces w e-fulfilment center oznacza szybszy zwrot środków i większe zadowolenie klienta – zaznaczył Paweł Gierszewski, head of e-commerce development, członek zarządu na Europę Środkowo-Wschodnią, DHL Supply Chain.

Różnorodność siłą branży

Choć w USA obserwujemy odwrót od polityki ESG, w logistyce coraz więcej firm dostrzega, że wspieranie różnorodnych zespołów przekłada się na innowacyjność, lepsze decyzje i większe zaangażowanie pracowników. Przykładem takiego podejścia jest inicjatywa Women in Leadership w DHL Group, której celem jest zwiększenie udziału kobiet na stanowiskach menedżerskich oraz przełamywanie stereotypów w branży zdominowanej dotąd przez mężczyzn.

– Dążenie do wyrównywania różnic w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn jest wpisane w strategię całej grupy DHL. Widzimy różnorodność jako ogromną przewagę konkurencyjną i wartość budowania zespołów. Z każdym rokiem wzrasta liczba kobiet, ale jest jeszcze wiele do zrobienia. Dlatego wdrożyliśmy specjalny program wspierający kobiety, które zastanawiają się nad aplikowaniem na stanowisko menedżerskie. Program ma łamać stereotypy i pokazywać realne przykłady kobiet sukcesu – opowiedziała o inicjatywie Agata Boroń, dyrektor ds. personalnych i komunikacji, DHL eCommerce Polska.

Różnorodność sprzyja również innowacyjności i konkurencyjności zespołów. Zróżnicowane grupy, w których obecne są różne perspektywy i doświadczenia, chętniej kwestionują utarte schematy i wprowadzają nowe rozwiązania.

– Różnorodność pozwala budować konkurencyjność. Zespoły mające różne zdania są otwarte na innowacje, gotowe podważać utarte schematy i nie bać się mówić tego, co myślą – powiedziała Małgorzata Bednarska-Lisowska, dyrektor logistyki, NM Polska Sp. z o.o.

Wyjątkowe wydarzenie

XXII Forum Polskich Menedżerów Logistyki „Polska Logistyka” po raz kolejny udowodniło, że branża logistyczna jest jednym z najważniejszych filarów nowoczesnej gospodarki. Wydarzenie zgromadziło liderów rynku, ekspertów i praktyków, którzy dzielili się wiedzą, analizowali najnowsze trendy oraz omawiali wyzwania stojące przed sektorem w dobie globalnych przemian. Dyskusje dotyczyły nie tylko technologii i automatyzacji, ale również kwestii społecznych, zrównoważonego rozwoju i budowania odporności organizacyjnej.

Eksperci zgodnie podkreślali, że przyszłość logistyki to nie tylko innowacje technologiczne, ale także współpraca, różnorodność i odpowiedzialność. Forum stało się miejscem, w którym idee przekuwano w konkretne wnioski i inspiracje do działania – z myślą o tym, by polska logistyka była coraz bardziej elastyczna, efektywna i gotowa na globalne wyzwania nadchodzących lat.