Lojalność jest w cenie

opublikowano: 26-02-2014, 00:00

Im dłużej inwestor ma rachunek w BM BPH, tym niższą zapłaci prowizję. Obroty nie są istotne.

Wierność popłaca — z takiego założenia wyszło Biuro Maklerskie Banku BPH, wprowadzając nową tabelę opłat i prowizji. Każdy, kto posiada tam rachunek od co najmniej trzech lat i dokonuje przynajmniej jednej transakcji rocznie, automatycznie uzyska obniżenie prowizji o 0,01 punktu procentowego. Na potrzeby zniżek historia współpracy liczona jest od 2003 r. Ktoś, kto wtedy otworzył rachunek i wykazał minimalną aktywność w każdym roku, już teraz składając zlecenia przez internet, otrzymuje prowizję wysokości0,35 proc. Dotychczasowa praktyka brokerów (również BM Banku BPH) zakładała, że na taką prowizję mogą liczyć generujący na rynku kasowym obroty rzędu 100 tys. zł miesięcznie. Broker z grupy GE jest kolejnym, który odchodzi od utartego od lat schematu taryfikacji klientów niegenerujących dużych obrotów. Dotychczas mogli oni liczyć na 0,38 lub 0,39 proc. prowizji za internetowy handel akcjami i ewentualnie bezpłatny dostęp do pięciu linii w arkuszu zleceń po wygenerowaniu ponad 50 tys. zł obrotów miesięcznie (lub takiej średniej za trzy ostatnie miesiące). Różnice między brokerami były tak małe, że zwykły inwestor właściwie mógł nie porównywać warunków cenowych prowadzenia rachunku.

W listopadzie 2012 r. schemat ten przełamało DB Securities i Deutsche Bank PBC, które wspólnie wprowadziły rachunek db Makler. Oferuje on każdemu 0,19 proc. prowizji, ale nawet przy dużych obrotach wymaga płatności za pięć i więcej linii zleceń. Konkurenci marudzili na eksponowanie niskiej prowizji, ale w zasadzie na nią nie odpowiedzieli. Zresztą rachunek rynku nie podbił. Na koniec stycznia 2014 nie stanowił nawet 1 proc. ogółu kont maklerskich.

Kilka tygodni temu ING Securities zapowiedziało, że zacznie przyznawać zniżki w prowizjach na podstawie obrotów za ostatnie 12 miesięcy. W tym systemie, by uzyskać 0,34 proc. prowizji za internetowy handel akcjami, wystarczy wygenerować w poprzednich 12 miesiącach 400 001 zł obrotu. Średnio to daje 33,3 tys. zł miesięcznie.

— Biorąc pod uwagę poziom aktywności klientów indywidualnych, polityka obniżania prowizji bez jednoczesnego skutecznego zastosowania mechanizmów zwiększających obrotowość na rachunku wydaje się rozwiązaniem desperackim — komentuje Jarosław Kowalczuk, prezes DM mBanku.

BPH przyjazny aktywnym
W tegorocznej, drugiej, edycji naszego rankingu kont maklerskich BM Banku BPH zajęło miejsce tuż za podium. Wyprzedziły je DM BOŚ, DM BZ WBK i db Makler.

c3b39424-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy